Regionaal duurzaam landbouwsysteem 67 Het concept De markten voor landbouwproducten ontwikkelen zich steeds meer tot wereldwijde markten. Dat heeft meerdere voordelen. Zo kan wereldwijd worden geprofiteerd van gunstige productieomstandig heden. Consumenten kunnen jaarrond beschikken over een ongelooflijk groot assortiment aan producten. Maar toenemende globalisering brengt ook problemen met zich mee. Zo is het lastig ervoor te zorgen dat binnen wereldwijde voedselketens sprake is van duurzame productie en verwerking. De producent wordt steeds meer gereduceerd tot leverancier van grondstoffen. Op de markt heeft hij weinig of geen invloed. Hij verkeert in een afhankelijke positie en ontvangt slechts een gering deel van de consumentenprijs. Al met al voldoende aanleiding om niet slechts te werken aan concepten die passen binnen de context van globalisering, maar ook te werken aan regionale voedselketens. Als uitgangspunt geldt dat de potenties van de landbouw om bij te dragen aan een moderne samenleving maximaal worden benut. Dat betekent naast voedselproductie ook beheer van het landelijk gebied en bijdragen op het terrein van zorg, educatie en recreatie. De uitdaging is te komen tot een geïntegreerd ketenmodel op basis van vraagsturing. Verder vormt uitgangspunt dat de consument/burger nadrukkelijker bij de productie van voedsel wordt betrokken en (mede)verantwoordelijkheid gaat dragen voor de wijze waarop het voedsel wordt geproduceerd, met inbegrip van de gevolgen ervan voor de omgeving. Stand van zaken Eind 2010 is een workshop georganiseerd die elementen en uitgangspunten heeft opgeleverd voor nieuwe ketenontwerpen. Daarbij gaat het om nieuwe koppelingen tussen ketens (de boer als leverancier van een breed pallet aan producten en diensten), overheveling van publieke diensten naar de private sfeer, een positionering van de consument als ketenregisseur en bovenal een andere waardebasis die op maatschappelijke acceptatie kan rekenen. De resultaten van de workshop zullen worden uitgewerkt in concrete ontwerpopdrachten. Activiteiten 2011 Voorjaar 2011 zullen concrete ontwerpopdrachten worden geformuleerd. Partners Bij de uitwerking wordt betrokkenheid gezocht van ondernemers, maatschappelijke organisaties, consumenten/burgers. Pagina 75

Pagina 77

Interactieve ereisgids, deze verenigingsblad of reisgids is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online zetten van digitale maandbladen.

442 Lees publicatie 136Home


You need flash player to view this online publication