66 Work is gaming Het concept Nederland is steeds meer een kennis- en diensteneconomie. Verwacht wordt dat Nederland in 2025 met een tekort van 250.000 arbeidskrachten kampt. Hoe moet de glastuinbouw zich op die toekomst voorbereiden? Work is Gaming beoogt dekwaliteit van het werken in de tuinbouw te verhogen en aantrekkelijker te maken. Bijna alle jongeren (12-18 jaar) doen computerspellen. Gamen is niet meer weg te denken. Twee derde speelt dagelijks, de gemiddelde duur bedraagt 2,5 uur per dag (cijfers TNO, 2007). Als de jeugd nu vrijwillig uren achter de computer doorbrengt, dan biedt de gamesector blijkbaar wat scholen en werkgevers minder goed lukt: plezier, uitdaging en amusement. De tuinbouw wil de kennis en ervaring uit de gamewereld in de echte wereld van de tuinbouw benutten om zich tot favoriete werkgever te ontwikkelen. Werken in de tuinbouw wordt een spel : Work is Gaming. Het doel is de intrinsieke motivatie van medewerkers te verhogen door hen meer plezier op de werkplek te laten beleven. Stand van zaken In 2009 is er een pilot uitgevoerd bij Rijnplant en is er met geïnteresseerde partijen gewerkt aan een advies voor de verdere ontwikkeling van het spel in een platform met modules. Daarbij zijn een drietal businessmodellen voor exploitatie gedefinieerd. De game is ontwikkeld door Ranj Serious Games. Met Wageningen UR, Ranj Serious Games, Bergproducts, TUE is gewerkt aan de invulling van een eerste fase om te komen tot een spelmodule die aansluit op registratiesystemen. In de eerste fase zullen we een game-ontwerp ontwikkelen dat zoveel mogelijk gebruik maakt van bestaande datastromen en het finetunen van het spel / creëren van draagvlak in de markt door bij tuinders op bezoek te gaan en interesse te peilen. Horticoop (initiatiefnemers van Smart-Clipper, een komkommer oogstapparaat) heeft interesse getoond om een WIG spel te ontwikkelen. Het motivatieonderzoek is afgerond en heeft de nodige aandacht gekregen in de vak-bladen. Loon blijkt helemaal niet de belangrijkste motiverende factor te zijn, een vaste aanstelling en leuke collega’s scoorden hoger. Ons idee om Work is Gaming op padregistratiesystemen te laten draaien en als marktkanaal te benutten, is ambitieuzer dan gedacht. Het blijkt dat implementatie van systemen nog maatwerk is. LetsGrow gaf aan meer dan 40 verschillende manieren van dataflow/tijdweer gave te hebben. Dit beperkt de mogelijkheden tot opschalen. Activiteiten 2011 De komende tijd werkt RANJ een demo uit (een presentatie met “wireframes’’ zonder softwareontwikkeling) en werken we aan de businesscase (waaronder een intentie-overeenkomst met RANJ over toekomstige exploitatie). Arboned heeft interesse getoond in het concept. Met de demo gaan we de boer op. Partners Ranj Serious Games, Rijnplant, Wageningen UR, Bergproducts, TU Eindhoven, Horticoop. Pagina 74

Pagina 76

Heeft u een krant, you can flip of online onderzoeksrapporten? Gebruik Online Touch: onderwijsmagazine digitaal bladerbaar maken.

442 Lees publicatie 136Home


You need flash player to view this online publication