nieuwe stappen nodig. Stappen in de richting van het ontwerpen van een aantrekkelijke voorziening waar professionals betrokken in innovatieprocessen elkaar kunnen ontmoeten, met elkaar ervaringen kunnen uitwisselen, elkaar verder helpen met het faciliteren van innovaties gericht op maatschappelijke doelstellingen. De bedoeling is om deze faciliteit voor en met enkele innovatie- en leerprofessionals verder uit te werken. We geven het als werktitel ‘Innovatie-academie’ mee. We zullen bij de uitwerking ervan gebruik maken van ervaringen van andere ‘academies’ die, soms binnen een bepaald domein, een zelfde soort doel hadden (zoals bijvoorbeeld de tuinbouwclusteracademie, de melkvee-academie). Ook zullen de ervaringen van het CCT worden meegenomen bij de opbouw van een mogelijk nieuwe faciliteit. InnovatieNetwerk zal een dergelijke voorziening niet zelf opzetten, maar uitsluitend in een netwerk van betrokken partijen. 31 4.2.3 Monitoring als ondersteuning van bovengenoemde functies Voor de bovengenoemde leerfuncties is het systematisch en expliciet bijhouden van de voortgang van een projecten en het daarbij gehanteerde proces van belang. Daarmee vergaren we informatie die als input kunnen fungeren voor de interne informatie-uitwisseling en de interne professionalisering. Maar ze kunnen ook de basis bieden voor artikelen of andere communicatie-uitingen over inhoud en/of proces (algemene communicatiefunctie) of voor het afleggen van verantwoording richting opdracht ever/financier. De data en informatie leveren g tot slot ook de mogelijkheid voor nadere (wetenschappelijke) door derden, bijvoorbeeld naar de effectiviteit van de gehanteerde aanpak (en gemaakte keuzes). De energie van de projectleiders van InnovatieNetwerk zit vooral in het ontwikkelen en naar de praktijk brengen van concepten en het werken met een netwerk van partijen. De tijd en energie ontbreekt dan om daarnaast veel tijd te investeren in het expliciteren van de voortgang en het gehanteerde proces. We zullen op zoek gaan naar methoden van datavergaring en -verwerking die alle functies kan bedienen, past bij de prioriteiten van de projectleiders en niet-functionele bureaucratisering voorkomt. 4.3 Communicatie De centrale doelstelling van het communicatiebeleid in de afgelopen jaren was dat communicatie primair bij moet dragen aan de ontwikkeling en vooral realisatie van concepten in de praktijk. Om dit doel te bereiken, is het van groot belang dat niet alleen op abstract niveau over ingewikkelde materie wordt gecommuniceerd, maar dat de activiteiten van InnovatieNetwerk toegankelijk worden gemaakt voor een breder publiek, en als motiverend en stimulerend worden ervaren. De communicatieaanpak heeft geleid tot aanzienlijke media-aandacht Pagina 39

Pagina 41

Heeft u een boek, nxtbook of internet onderwijs magazines? Gebruik Online Touch: presentatie naar een online publicatie omzetten.

442 Lees publicatie 136Home


You need flash player to view this online publication