(International) Logistics: Tuinbouw Nederland regisseert lokale markten; marktmacht verwerven, lokaal produ eren voor lokale c markten maar de regie in Nederland houden. De uitdaging is het veroveren van marktposities op internationale markten, of eigenlijk, verre lokale markten. Nieuwe producten en diensten: De sector levert niet alleen bloemen en planten, maar vervult ook maatschappelijke functies. De glastuinbouw kan de oplossing bieden voor maatschappelijke behoeften, zoals recreatie of medicinale inhoudsstoffen. Van cost centered naar customer centered. Institutionele belemmeringen overwinnen: Niet alleen de trendsetters innoveren, maar de hele keten. Wat zijn institutionele en structurele belemmeringen bij innovatie en hoe zijn die te overwinnen? In 2011 wordt de nieuwe agenda ontwikkeld voor de periode 20122014. 21 3.3.2 Kiemkracht Eind 2010 is de eerste periode van drie jaar afgerond. Zowel het Productschap Akkerbouw als het InnovatieNetwerk hebben besloten deze vruchtbare samenwerking met drie jaar te verlengen. De nieuwe agenda bestaat uit drie thema’s Duurzame eerlijke (lupine)keten: Lupine is een kansrijk nieuw gewas voor de akkerbouw. Voor de omslag naar een meer op plantaardige eiwitten gebaseerde humane consumptie, maar ook als eiwitbron voor veevoer ter vervanging van soja. Binnen dit concept worden de kansen van lupine verder ontwikkeld, inclusief het ontwikkelen van een fair share business model voor de nieuw op te zetten lupine productieketen. M€€rwaarde uit het eigen bedrijf: Het ontwikkelen van nieuwe waardecreatie en verdienmodellen door het perspectief op het eigen akkerbouw bedrijf op verrassende wijze te veranderen. Water, te nat, te droog en te zout: Water is eeuwenlang het grootste probleem in de landbouw geweest. Water is het thema waar akker bouwers ’s nachts van wakker liggen. Van te veel, te weinig of verziltend water. Welke grensverleggende concepten zijn denkbaar om tot doorbraken te komen op dit vlak? 3.3.3 Courage Binnen Courage wordt volop gewerkt aan de voor de periode 20102012 vastgestelde agenda. Centrale thema is “Melkveehouderij in verbinding”. Dit vanuit de aanname dat de melkveehouderij in Nederland. Alleen een gezonde toekomst heeft als deze in verbinding Pagina 29

Pagina 31

Heeft u een relatiemagazine, publitas of eonderwijscatalogussen? Gebruik Online Touch: reisgids van papier naar online converteren.

442 Lees publicatie 136Home


You need flash player to view this online publication