Voor woord Het Visserij Innovatieplatform (VIP) heeft samen met InnovatieNetwerk de afgelopen jaren veel initiatieven ontplooid om het denken en doen van vissers te veranderen. Het VIP ziet het als zijn taak vissers er van bewust te maken dat verandering nodig is. Dat doet het door bijeenkomsten te organiseren, visserijondernemers samen te brengen, studies te laten uitvoeren en perspectiefvolle innovatie- en samenwerkingsprojecten te selecteren en te ondersteunen. Daarbij houdt het de vissers een spiegel voor, hoe het anders of beter kan en geeft het vissers die het voortouw nemen de positie die ze verdienen. Het VIP startte zijn activiteiten in 2007 met het presenteren van vier ambities voor de lange termijn. Uitdagende vergezichten om vissers aan het denken te zetten. En met succes. Meer en meer zijn vissers bezig met hun toekomst en raken ze doordrongen van de noodzaak tot verandering. Ze experimenteren met nieuwe visserijtechnieken, energiebesparing en certificering van hun visserijen. Ze ontwikkelen transitieplannen en experimenteren met nieuwe vormen van samenwerking. Allemaal tastbare concrete zaken gericht op kostenverlaging en verduurzaming; zaken die je als visser voor een groot deel zelf in de hand hebt. Voor zaken die de markt betreffen ligt dit anders, verder van de visser af. Zoals in veel andere sectoren is ook in de visserij waarde creatie essentieel: hoe kan je waarde toevoegen met een prima product? Het is duidelijk dat het antwoord op deze vraag niet gevonden kan worden door te wijzen op één schakel in de keten. Het creëren van toegevoegde waarde vraagt ketens waarin nauw met elkaar wordt samengewerkt op basis van een uitgekiende strategie. Vanuit een situatie van gebrekkige samenwerking en beperkt vertrouwen tussen de schakels in de keten is dit niet zo eenvoudig. Eén van de eerste vragen hierbij is dan ook: hoe kunnen dergelijke ketens eruitzien? Het VIP en InnovatieNetwerk hebben bureau Berenschot gevraagd een studie uit te voeren naar kansrijke ketenmodellen voor de toekomst. Het moest daarbij gaan om concrete modellen, die de vissers en ketenpartijen ideeën aanreiken om er in de praktijk mee aan de slag te gaan. Daarbij is nadrukkelijk gekeken naar én geleerd van andere sectoren, vooral in de agrarische wereld, waar boeren en tuinders zich in vergelijkbare posities bevinden en oplossingen vinden in de keten. Het gaat niet om één model, één oplossing, maar om een variëteit aan mogelijkheden. De keuze is afhankelijk van de situatie, maar ook van de ambitie en de toekomstvisie van ondernemers. Realisatie van elk van de modellen vraagt om durf om bestaande patronen te doorbreken. Oftewel, het vraagt om innovatief ondernemerschap. Het is absoluut noodzakelijk dat partijen elkaar op gaan zoeken. Vissers, afslagen, handel en verwerking en afnemende partijen zoals de retail en de horeca. Van naar elkaar wijzen, naar samen op weg. Met deze studie willen we als VIP en InnovatieNetwerk eraan bijdragen dat vissers en ketenpartijen met elkaar op weg gaan naar een duurzame én rendabele toekomst. Bram Bierens Voorzitter Visserij Innovatieplatform Ger Vos Directeur InnovatieNetwerk 6  Vissen voor de markt   |   7 Pagina 3

Pagina 5

Voor PDF-en, online nieuwsbrieven en brochures zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw weekbladen.

437 Lees publicatie 132Home


You need flash player to view this online publication