3.1 Inleiding Er is al veel geschreven over de marktontwikkelingen in de visserijsector. De rapporten die specifiek gaan over de inrichting van de ketens zijn echter schaars. Voordat we in de volgende hoofdstukken ingaan op de verticale ketenmodellen, willen we eerst de belangrijkste marktontwikkelingen schetsen. De ketenmodellen moeten immers passen in een wereldmarkt die volop in ontwikkeling is. In dit rapport geven we echter geen uitgebreide en nieuwe analyses van de ontwikkelingen, maar een samenvatting om de hoofdlijnen duidelijk neer te zetten. De ketenmodellen zijn ontworpen om in het veld van deze ontwikkelingen een plaats te krijgen. Het zoeklicht staat in dit hoofdstuk op die ontwikkelingen die van belang zijn voor ketens waarin de Nederlandse Noordzeevisserij een positie moet bevechten. We kijken daarbij niet alleen achteruit, maar trekken ook de trends door naar de toekomst. 2. Stabiele afzet De consumptie van vis is in de EU stabiel, met af en toe een lichte groei. De onderstaande figuur geeft de ontwikkelingen weer. 70 60 50 40 30 20 10 0 3.2 marktontwikkelingen 1. De beweging naar duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen Het thema duurzaamheid wint steeds verder aan overtuiging en draagvlak. Wat begon als een beweging vanuit gemotiveerde actiegroepen en wetenschappers, is nu één van de belangrijke maatschappelijke thema’s geworden. De non-gouvernementele organisaties (NGO’s) hebben een aanpak ontwikkeld die druk organiseert richting de supermarkten en overheden. In toenemende mate eisen supermarkten van leveranciers een bewijsvoering dat ze zich houden aan de hoogste standaarden. Supermarkten willen geen afbreukrisico en ze stellen hoge eisen om dat risico te vermijden. Voor de vissector wordt MSC de standaard. De eisen zijn niet eenvoudig in te vullen, maar naar onze analyse is het hebben van een MSC-label over enkele jaren niet onderscheidend, maar een voorwaarde om te kunnen leveren. Uiteraard gelden de eisen voor alle partijen in de keten. Voldoen aan MSC is bepaald niet gemakkelijk. En het kost geld. Maar wie toekomstgericht bezig wil zijn moet zijn bedrijfsvoering hier op inrichten. Zij die daarin snel zijn, kunnen een voorsprong krijgen. De achterblijvers zullen het merken in de afzet en prijzen. Het streven naar duurzaamheid blijkt dus een impuls te geven aan innovatie. 2000 Oostenrijk Finland Griekenland Nederland Zweden 2005 2010 België - Luxemburg Frankrijk Ierland Portugal Verenigd Koninkrijk 2015 2020 Denemarken Duitsland Italië Spanje 2025 2030 Figuur 1  Visconsumptie in EU 2005 - 2030 (kg/caput/year)1) Vis scoort goed op gezondheid, maar niet alle consumenten kunnen de uitgesproken smaak waarderen. Opvallend is dat juist vis met weinig smaak als tilapia en pangasius van veel consumenten de voorkeur krijgen, ook onafhankelijk van de lagere prijs. Een andere belemmering ligt in de meeste EU-landen in de beperkte verkrijgbaarheid. Supermarkten in Frankrijk en Engeland hebben vaak een prachtige counter voor vis. In Nederland en Duitsland zien we dat weinig. Vooral het verse assortiment is voor een supermarkt moeilijk winstgevend te krijgen door de combinatie van lage omzetten en hoge kans op verlies van versheid. 1) FAO Future prospects for fish and fishery products (2007) 28  Vissen voor de markt Hoofdstuk 3  |  De marktontwikkelingen in vogelvlucht  29 Pagina 14

Pagina 16

Heeft u een onderzoeksrapport, pageflip of online folders? Gebruik Online Touch: clubblad van papier naar digitaal converteren.

437 Lees publicatie 132Home


You need flash player to view this online publication