keling dat reguliere basisscholen zoeken naar manieren om een eetcultuur op school te vestigen, en speciale scholen zoeken naar manieren om die eetcultuur te behouden. In beide gevallen ligt de sleutel in het vinden van de goede financieringsgrondslag, oftewel in het vinden van het antwoord op de vraag in wier (meervoud!) belang het kan zijn om te investeren in deze vorm van gezondheidspreventie. Om meer zicht te krijgen op de financiële kansen en mogelijkheden van de voedingszorg op LZK-scholen hebben we SEO Economisch Onderzoek opdracht gegeven om hierover een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) te verrichten. Hoewel de vraag eenvoudig lijkt en de MKBA-methodiek inmiddels goed uitgekristalliseerd is, werd al snel duidelijk dat zo’n analyse voor dit onderwerp niet eenvoudig is. Bij voorbaat wisten we dat een deel van de benodigde data ontbreekt. We hebben de onderzoekers gevraagd zo expliciet mogelijk te zijn over de reikwijdte van het wél beschikbare datamateriaal: wat voor uitspraken kunnen we met die data doen over het maatschappelijk rendement van uitgaven aan voedingszorg door LZK-scholen, en waarop zou onderzoek naar de ontbrekende data zich moeten richten? We zijn blij dat de onderzoekers het aangedurfd hebben om inderdaad die uitspraken te doen. Daardoor biedt het rapport waardevolle aanknopingspunten voor de inspanningen van InnovatieNetwerk rond de financiering en uitvoering van voedingszorg door LZK-scholen. Hun analyse laat immers helder zien dat het maatschappelijk rendement van voedingszorg door LZK-scholen snel positief is. De innovatieopgave wordt vervolgens: hoe gaan we dit vertalen in een financieringsvorm die tegemoet komt aan de verdeling van de kosten en baten tussen de diverse belanghebbenden, op de korte en lange termijn? Daarnaast ligt er een onderzoeksopgave: om meer inzicht te krijgen in de kosten en baten van voedingszorg door LZK-scholen is het nodig om de effecten ervan zorgvuldig te monitoren en te onderzoeken. Dat onderzoek dient zó opgezet te worden dat het ook bijdraagt aan de meer algemene kennis over voeding voor chronisch zieke kinderen, waarvan het overgrote merendeel níet op een LZK-school zit. Dat betekent dat het zaak is om de voedingszorg vergezeld te doen gaan van een uitgekiend onderzoeksprogramma en expertisenetwerk. Dr. G. Vos, Directeur InnovatieNetwerk Pagina 3

Pagina 5

Heeft u een presentatie, magstream of online tijdschriften? Gebruik Online Touch: mailing online uitgeven.

429 Lees publicatie 124Home


You need flash player to view this online publication