Voorwoord Via het concept ‘Samen Goed Eten’ werkt InnovatieNetwerk aan het vestigen van een eetcultuur op basisscholen – aan een omgeving waarbinnen aandacht is voor goed en gezamenlijk eten. Waarom doen we dat? Heel direct: zonder goede voeding letten kinderen minder goed op; het beïnvloedt dus hun leerprestaties. Op school eten kan verder bijdragen aan de interesse voor en de kennis van kinderen over wat eten doet met hun gezondheid, hoe eten smaakt, waar het vandaan komt. Kinderen zullen daardoor eten minder vanzelfsprekend vinden en beter op waarde kunnen schatten. Deze ervaringskennis kan later, als zij mondige burgers en kritische consumenten zijn, goed van pas komen. En wie kinderen wil behoeden voor over- en ondergewicht, doet er verstandig aan hen op jonge (zo jong mogelijke!) leeftijd te laten ervaren wat gebalanceerde voeding inhoudt. Veel basisscholen willen om deze redenen ‘iets met eten op school’ doen. Maar wie geen keuken en eetruimte heeft en geen financiering kan organiseren voor het eten, de bereiding en de begeleiding, staat voor een schier onmogelijke opgave. De meeste scholen die wíllen, ondervinden al snel dat ze weinig kunnen. Er is een groep scholen in Nederland waar het verzorgen van voeding voor de leerlingen al langer cruciaal wordt gevonden. Het gaat om de scholen voor Langdurig Zieke Kinderen (LZK-scholen), in jargon: onderdeel van cluster 3 in het speciaal onderwijs. In een eerder rapport van InnovatieNetwerk1 hebben we laten zien waarom het uit oogpunt van gezondheid meer dan logisch is dat voeding onderdeel uitmaakt van de zorg die deze scholen geven. De financiering van dit onderdeel van hun zorg is echter heel kwetsbaar. Zó kwetsbaar dat een aantal scholen de voedingszorg goeddeels heeft moeten opgeven, of op het punt staat die op te geven. We zien nu dus de merkwaardige ontwik- 1 Voeding en gezondheid op LZK-scholen: het medisch perspectief ’, InnovatieNetwerk-rapport, nummer 10.2.237, juli 2010. Pagina 2

Pagina 4

Interactieve web whitepaper, deze boek of sportblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal op uw website plaatsen van digitale lesmateriaal.

429 Lees publicatie 124Home


You need flash player to view this online publication