24 verzekeraar wel voordeel hebben van lagere zorgkosten (becijferd op € 1.662 per kind. Dit is alleen het geval als een verzekeraar als enige de zorgkosten omlaag kan brengen. In dat geval hoeft de premie van de zorgverzekering niet omlaag, omdat andere verzekeraars geen lagere zorgkosten realiseren en de concurrentiepositie blijft gehandhaafd bij de hogere premie. De kosten-batenanalyse gaat uit van de langetermijnsituatie, waardoor verzekeraars er niet op vooruit of achteruit kunnen gaan. In plaats van gemeenten en provincies zouden ook verzekeraars de kosten van eten op school kunnen betalen. Als de besparing op de zorgkosten hoger is dan de kosten van eten op school, levert dit een voordeel op voor de verzekeraar. Ook hierbij geldt weer dat verzekeraars in een goed werkende markt dit voordeel moeten doorgeven aan consumenten in de vorm van een lagere premie. 4.8 Overige maatschappij In de berekening is ervan uitgegaan dat de overige maatschappij (de belastingbetaler) 80% van de kosten voor eten op school uitbetaalt, wat neerkomt op € 5.059 per kind. Daar staat tegenover dat de overige maatschappij voordeel heeft van de lagere zorgkosten voor zieke kinderen. Er zal minder gebruik worden gemaakt van de curatieve zorg, de AWBZ en financiële middelen van de gemeente. Minder gebruik van curatieve zorg leidt tot een lagere premie voor de zorg verzekering (1.662 euro in de tabel). Minder gebruik van de AWBZ en gemeentelijke zorg leidt tot lagere belastingen (A in de tabel). Daarnaast heeft de overige maatschappij voordeel van de hogere toekomstige productie van zieke kinderen omdat dit leidt tot een hogere belastingopbrengst (en daardoor lagere tarieven) en lagere uitkeringslasten. Agressie en gedragsstoornissen verergeren wanneer het kind onvoldoende voeding binnenkrijgt en kunnen verminderen bij een optimaal voedingspatroon (voor een overzicht, zie Benton, 2007). Dit kan leiden tot minder crimineel gedrag op latere leeftijd en daarmee minder lasten voor de maatschappij als gevolg van crimineel en agressief gedrag. Ook kan betere voeding voor de maatschappij leiden tot lagere kosten als gevolg van agressief gedrag van het chronisch zieke kind (D in de tabel). De overige maatschappij gaat er dus per saldo op vooruit als de bijdrage van gemeenten en provincies aan de LZK-scholen lager is dan de besparing op de zorgkosten plus de toekomstige extra belastingopbrengst en de besparing op de lasten van criminaliteit en agressief gedrag. Pagina 29

Pagina 31

Heeft u een folder, modern media of eonderzoeksrapporten? Gebruik Online Touch: mailing digitaal zetten.

429 Lees publicatie 124Home


You need flash player to view this online publication