6 schoolpauze. Ongeveer 20 procent van de kosten voor deze voedingszorg wordt betaald door de ouders zelf, de rest wordt betaald uit collectieve middelen. Een subsidiestop bedreigt echter de voortgang van deze voorziening. Voor scholen wordt het moeilijker om voedingszorg in de toekomst te garanderen. Wat zijn de effecten als LZK-scholen geen passende voedingszorg kunnen geven en kinderen hun lunch van thuis mee moeten nemen? SEO Economisch Onderzoek voerde in opdracht van InnovatieNetwerk een verkennende analyse uit naar maatschappelijke kosten en baten (MKBA) van voedingszorg geleverd door de LZK-scholen. Ook is gekeken naar welke cijfers er nodig zijn om een volledige kosten-batenanalyse te kunnen maken, en op welke wijze deze cijfers verzameld kunnen worden. 1.2 Onderzoeksaanpak Het onderzoek bestond uit de volgende onderzoeksstappen: • Het in beeld brengen van de situatie in Nederland; • Het bepalen van het nul- en projectalternatief; • Literatuuronderzoek. Met behulp van deze onderzoeksstappen is een kosten-batenanalyse opgezet. In een kosten-batenanalyse worden verschillende typen effecten onderscheiden. ‘Geprijsde effecten’ zijn effecten die van een ‘prijs’ worden voorzien indien er een markt bestaat waarop de dienst of het product wordt verhandeld. ‘Niet-geprijsde effecten’ kunnen niet van een marktprijs worden voorzien omdat er geen markt is. Verhoging van het levensgeluk bijvoorbeeld is een niet-geprijsd effect. Dit is waardevol voor de samenleving, maar het is desondanks moeilijk (maar niet onmogelijk) om dit effect in geld uit te drukken. ‘Herverdeeleffecten’ zijn effecten die de welvaart in Nederland niet vergroten, maar alleen herverdelen tussen partijen. Voorbeelden hiervan zijn subsidies, lonen en uitkeringen. Voor de ontvangende partij vormen deze een baat en voor de betalende partij een evengrote kostenpost. Het is van belang om niet alleen de totale kosten en baten in beeld te brengen, maar ook om na te gaan bij wie deze terechtkomen. Bovendien helpt deze aanpak om overdrachten tussen partijen te onderscheiden van effecten op de totale maatschappelijke welvaart. In dit rapport wordt de kosten-batenanalyse in matrixvorm gepresenteerd. In de kosten-batenmatrix zijn de effecten van de zorg voor voeding door de school weergegeven en de actoren die de gevolgen hiervan ondervinden. De matrix laat zien hoe groot de kosten en baten zijn en waar zij neerslaan. De kosten en baten zijn, voor zover gekwantificeerd, uitgedrukt in een bedrag per leerling. Daarbij worden ook de kosten en baten op langere termijn meegenomen. Van de kosten en baten die pas op langere termijn plaatsvinden, wordt de netto contante waarde op dit moment weergegeven. Hiervoor is een discontovoet van 5,5% gehanteerd. Pagina 11
Pagina 13Scoor meer met een online winkel in uw verenigingsbladen. Velen gingen u voor en publiceerden relatiemagazines online.
429 Lees publicatie 124Home