46 dat het – ondanks de verscheidenheid tussen die werelden – in de lokale, individuele belangen en behoeften kon voorzien. Hierbij plaatsten we wel de kanttekening dat het vooral de lokale bestuurders waren en betrokken ambtenaren van provincie, gemeenten, waterschap, Rijkswaterstaat en Staatsbosbeheer die het idee omarmden. Met name de bewoners twijfelden aan de noodzaak voor de drastische ingrepen die met het bouwen van een Nieuwe Rivier gepaard zouden gaan. 5.2 Beperkte kennisuitwisseling Kennismobilisatie in Ooijen-Wanssum werd gekenmerkt door het naast elkaar bestaan van parallelle kennissporen en Habiforum als centrale spil die kennis niet alleen mobiliseerde, maar ook selecteerde, prioritiseerde en over en weer communiceerde. Een belangrijke randvoorwaarde voor het verkrijgen van democratische legitimiteit en plankwaliteit in regionale planvorming is het creëren van ruimte voor pluraliteit in opvattingen en kennis. In Ooijen-Wanssum zagen we echter ook dat het bij elkaar brengen van soorten kennis niet volstaat. Cruciaal is ook dat de verschillende soorten kennisdragers daadwerkelijk met elkaar in gesprek gaan en samen beleid ontwerpen. Het organiseren van zo’n gezamenlijk leerproces bleek niet alleen cruciaal voor het op het juiste moment op tafel krijgen van relevante kennis, maar ook voor het krijgen van inzicht in verschillende belangen, motieven en verwachtingen. Door deze beperkte kennisuitwisseling was de onderlinge verrijking van die verschillende sporen suboptimaal. Dit leidde er onder meer toe dat de discussie over grondwatereffecten later in het proces ‘als een boemerang’ terugkwam. Kennis over het mogelijke effect van een Nieuwe Rivier op het grondwater was voor veel partijen een ‘blinde vlek’ en werd mede daardoor te laat in het proces gemobiliseerd. 5.3 Het belang van een balans tussen ‘openheid’ en ‘regionale specificiteit’ van visionaire planningsconcepten Het uitbrengen van het boek ‘Bouwen aan Nieuwe Rivieren’ heeft het participatieve proces en de regionale inbedding van het concept geen goed gedaan. Pagina 53

Pagina 55

Scoor meer met een online winkel in uw archief. Velen gingen u voor en publiceerden cursussen online.

428 Lees publicatie 123Home


You need flash player to view this online publication