14 de gelegenheid om op zo’n moment zeggen van ‘Ga vooral door met het maken van die menukaart en maak hem zo mooi mogelijk’, en ergens in het proces zorgen wij dat er ook nog wat suggesties komen die gebaseerd zijn op vis. En als je dat niet zint en je hebt eraan geproefd en je vindt het niks, ja, dan kies je er niet voor. Even goede vrienden” (Bron: Interview InnovatieNetwerk). InnovatieNetwerk stelt dat deze kennisinbreng of “inspiratie” van buiten af, mensen in de gelegenheid stelt “om het gehele scala aan mogelijkheden” of “hun opties” in beeld te krijgen, en zij “beter denken en beslissen over wat ze nou willen”. In Ooijen-Wanssum is de ambitie door deze “inbreng van buitenaf” het gebiedsontwikkelingsproces te verrijken, en daarmee bij te dragen aan een meer toekomstgericht en dus robuust regionaal beleid. Vanuit het idee dat grensverleggend innoveren niet zonder spanning en weerstand gaat, benadrukt InnovatieNetwerk het belang van het doorbreken van bestaande gewoonten, belangen, machtsstructuren en regelgeving: “InnovatieNetwerk mag ongestraft van de gebaande paden afwijken, de grenzen opzoeken. Sterker nog: dat moeten ze zelfs, ook als dat leidt tot controversiële innovaties” (InnovatieNetwerk, 2006: 21). Dit doorbreken van grenzen is volgens InnovatieNetwerk noodzakelijk voor het kunnen bieden van nieuwe mogelijkheden voor hardnekkige, vastgelopen problemen. Dat sommige trajecten die worden uitgezet stranden, wordt gezien als onderdeel van de ambitie en werkwijze van InnovatieNetwerk, want “als alles wat InnovatieNetwerk doet lukt, dan heeft ze waarschijnlijk te weinig risico genomen” (InnovatieNetwerk, 2006: 8). InnovatieNetwerk hecht een groot belang aan haar onafhankelijke positie. Hoewel de organisatie is geïnitieerd door en gelieerd aan het Ministerie van LNV, opereren medewerkers van InnovatieNetwerk vanuit een onafhankelijke positie. Ook medewerkers van Stroming benadrukken hun onafhankelijke positie: “Wij hebben zoiets van: nou, wij brengen gewoon een idee naar voren, daar schamen we ons niet voor. Wij hebben gelukkig niets te vertellen hier, wij gaan er niet over, dus mogen wij alles zeggen” (Bron: Interview Stroming). 2.2.2 Conceptontwikkeling InnovatieNetwerk maakt gebruik van krachtige en aansprekende ‘merknamen’ die de kern van zo’n nieuwe manier van kijken op treffende en aansprekende wijze moeten verwoorden. Een voorbeeld hiervan is ‘Nieuwe Dorpen’: een metafoor die staat voor een andere manier van denken over huidige plattelandsvraagstukken en die verschillende actoren aan zich moet weten te verbinden. Belangrijke is dat zo’n merknaam “nieuwsgierigheid” opwekt en “intrigerend” is − bijvoorbeeld omdat er een paradox in zit − zodat het aanleiding geeft Pagina 21

Pagina 23

Scoor meer met een webshop in uw vakbladen. Velen gingen u voor en publiceerden uitgaven online.

428 Lees publicatie 123Home


You need flash player to view this online publication