8. Communicatie en planning Het grote voordeel van een lokaal energiebedrijf is dat de klanten makkelijk contact kunnen leggen met mensen die taken uitvoeren in de onderneming, omdat deze mensen op loopafstand wonen en werken. In vergelijking met de anonieme doorkiescentrales van grote energiebedrijven wordt dat als een verademing ervaren. Communicatie betekent in verbinding zijn. De verbinding heeft een doel, bijvoorbeeld afstemming over intenties, doelen en middelen gericht op een tastbaar resultaat. Meestal niet zo expliciet is dat in verbinding zijn ook vraagt om saamhorigheid, veiligheid, aanmoediging of bevestiging. Dat vraagt om interesse en een luisterende houding. Dit alles kan het beste in een gesprek waarin mensen elkaar door middel van woorden en lichaamstaal kunnen ontmoeten. Een-op-een-gesprekken zijn in veel gevallen te tijdrovend, en voor het delen van informatie niet altijd het beste middel. In de ontwikkeling van Thermo Bello zijn groepsbijeenkomsten, telefonische gesprekken, e-mails, nieuwsbrieven en een website ook heel nuttige communicatiemiddelen gebleken. In spannende situaties is goede communicatie cruciaal geweest voor de ontwikkeling van Thermo Bello. Hieronder volgen enkele situaties waarbij wordt aangeven wat er toen door middel van communicatie is gebeurd. Deze situaties zijn achteraf gezien de mijlpalen in de ontwikkeling van Thermo Bello geweest: Wijkbijeenkomst in november 2007 In het begin van 2007 had de vraag van Vitens of de wijkbewoners belangstellend waren om het warmtenet over te nemen de Werkgroep Energie en Installaties bereikt en was een projectteam geformeerd om de mogelijkheden te verkennen. In november 2007 organiseerde het projectteam een wijkbijeenkomst om de uitkomsten van de verkenning te schetsen en om het draagvlak in de wijk te peilen. De bijeenkomst werd gehouden in het Kwarteel, een bewonersgroep van senioren waarin zowel twee leden van het projectteam wonen alsook een groep mensen die heel veel vragen bij en weerstand tegen een energiebedrijf had. Een spannende bijeenkomst, die balanceerde tussen hoop en vrees. De hoop werd vertegenwoordigd door het projectteam en door een expert van buiten de wijk, Pauline Westendorp, die vertelde over haar ervaringen elders in Nederland met de oprichting van lokale duurzame energiebedrijven. Zij liet zien dat het wel vernieuwend en uitdagend is, maar dat het wel kan. De vrees kwam naar boven in een hele berg vragen van wijkbewoners 33 Pagina 38

Pagina 40

Heeft u een relatiemagazine, digi-magazine of web weekbladen? Gebruik Online Touch: clubblad digitaal maken.

426 Lees publicatie 121Home


You need flash player to view this online publication