wie bepaalde taken kunnen worden toevertrouwd. In het geval van Thermo Bello is de werking van de techniek het meest kritische punt van de organisatie en was het onderhoud uitbesteed aan externe professionals. De installatie werkte verre van optimaal, maar dat bleek voor de overname door Thermo Bello ook niet verwacht te worden. Het warmtestation had geen machinist. Het technisch team van Thermo Bello heeft door zich in de installatie te verdiepen, zichzelf opgeleid voor de functie van machinist. Met een goede machinist valt heel veel te besparen op de kosten, zo is gebleken. 4. Men kan niet goed omgaan met verandering. De enige zekerheid die we hebben, is dat er constant verandering is. Hoe gaan we daarmee om? Thermo Bello is bijna vanaf de start intensief bezig met uitbreidingsplannen om nieuwe gebouwen in de wijk te kunnen aansluiten. Door het zoeken naar een kapitaalverstrekker daarvoor zijn nieuwe perspectieven ontstaan op de organisatieontwikkeling. Door de inbreng van DEC is in 2010 is een investering gedaan in uitbreiding van het hoofdtransportnet om een nieuw schoolgebouw te kunnen aansluiten. Bij verdere toename van de warmtevraag wordt de volgende uitdaging om de productiecapaciteit uit te breiden. Wat zijn sociale risico’s? onnauwkeurige schattingen van het jaarverbruik, niet-functionerende warmtemeters, slecht functionerende verwarmingsinstallaties in woningen en gebouwen, en serieuze warmteverliezen in kruipruimtes. Er is met de betrokken klanten een persoonlijk klantcontact opgebouwd om de problemen op te lossen. In 2009 en 2010 is samen met een werkgroep organisatieontwikkeling Thermo Bello gewerkt aan aanpassing van de BV-statuten, de oprichtingsakte, administratievoorwaarden en huishoudelijk reglement van de stichting administratiekantoor. In deze documenten liggen de spelregels vast waarmee in de toekomst gezamenlijke besluiten genomen kunnen worden over belangrijke zaken. We hopen dat het met deze spelregels zal lukken om draagvlak te houden in de wijk voor Energiebedrijf Thermo Bello. Halverwege 2010 dienden vijf klanten een verzoek in tot het beëindigen van de levering door Thermo Bello. Zij kwamen tot de ontdekking dat aardgas nog steeds de goedkoopste bron is om een woning te verwarmen, en besloten af te haken in het gezamenlijke traject van omschakeling naar duurzame energie. Dit betekende een gevoelige tegenslag. Het signaal dat ervan uitgaat is in elk geval dat duurzame energie voor een aantal bewoners niet te veel mag kosten. Een wijkenergiebedrijf stelt de sociale verbanden in de wijk op de proef. De toekomst zal leren of de wijkbewoners en zakelijke gebruikers blijvend bereid en in staat zijn om het energiebedrijf te dragen. In de voorbereidende fasen (verkenning, haalbaarheidsonderzoek en ontwikkeling van het bedrijfsplan en meerjaren-exploitatiebegroting) zijn veel wijkbewoners actief betrokken geweest. Dat heeft geleid tot de oprichting van Thermo Bello en de overname van het warmtenet. In 2009 werden de wijkbewoners klant, de betrokken klanten ook kapitaalverstrekker, en ondervond Thermo Bello zijn vuurdoop met een aantal serieuze problemen rond 31 Pagina 36

Pagina 38

Interactieve digitale webshop, deze drukwerk of onderwijsmagazine is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar uitgeven van elesmateriaal.

426 Lees publicatie 121Home


You need flash player to view this online publication