9. Er is onvoldoende liquiditeit om rekeningen te betalen. Thermo Bello heeft dit risico ondervangen door de grote kostenposten gelijkmatig over het jaar te spreiden, en de inkomstenstroom op maandbasis te organiseren. Thermo Bello heeft daarnaast bij de overname relatief veel geld geleend en heeft het eigen vermogen als buffer op een spaarrekening gezet om eventuele klappen op te kunnen vangen. In het eerste jaar is die buffer nauwelijks aangesproken, maar er waren zoveel onzekerheden over de inkomsten en uitgaven, dat het achteraf gezien toch een goede keuze was om de financiering niet al te strak in te steken. De Warmtewet: mag Thermo Bello kostendekkende tarieven in rekening brengen? belangrijkste doelgroep van de wet. De Warmtewet is wel bedreigend voor lokale duurzame energiebedrijven en remt de ontwikkeling ervan. Volgens Dorine Putman van de ASN Bank is financiering van lokale duurzame energiebedrijven een stuk moeilijker geworden door maximering van de Bijdrage Aansluitkosten (BAK), onzekerheden over referentie, de Redelijke Prijs, en de ontwikkeling van toekomstige kosten op de lange termijn (30 jaar) waarvoor banken een zorgplicht dragen. De ASN Bank is ook ontevreden over de administratieve lastendruk (presentatie IIR Congres op 14 april 2010). In het politieke debat over de uitvoering van de Warmtewet wordt Thermo Bello gedreven door het motief om kostendekkende tarieven in rekening te mogen brengen (bestaansrecht) en door de motieven: ontwikkeling van gezamenlijk ondernemerschap, zelfsturing en het leveren van een bijdrage aan de transitie naar duurzame energie (zie toelichting bij de eerste vraag in het hoofdstuk ‘Achtergronden’). De Warmtewet heeft een veel smallere doelstelling, want die is uitsluitend bedoeld om consumenten te beschermen tegen monopoliemacht van warmtebedrijven. Daarbij wordt aangenomen dat consumenten zich daar niet zelf tegen kunnen beschermen en niet over alternatieven beschikken om de warmtevoorziening te regelen. Die aannames gaan beide niet op bij Energiebedrijf Thermo Bello. De eindgebruikers (zakelijk en particulier) hebben in het bestuur van de stichting administratiekantoor invloed op het tariefbeleid, en een aanzienlijk deel van de particulieren kan eenvoudig overschakelen naar verwarming op aardgas. Kortom, de eindgebruikers zijn prima in staat om hun belang bij een redelijke prijs zelf te behartigen. De insteek die is gekozen richting de overheid is om de Redelijke Prijs niet van toepassing te verklaren op lokale duurzame energiebedrijven, waarin eindgebruikers zichzelf afdoende hebben georganiseerd om zich tegen onredelijke tarieven te beschermen. Dit kan geregeld worden door het subsidiariteitsbeginsel van toepassing te verklaren op deze wet. Dat ontslaat de NMa van haar toezichthoudende rol. De NMa zou pas weer in het spel moeten komen als ontevreden consumenten aannemelijk maken dat de consumentenbescherming op lokaal niveau niet goed functioneert. Op initiatief van de Tweede kamer is een Warmtewet voorbereid en begin 2009 aangenomen door de Eerste Kamer. De uitvoering ervan ligt bij het ministerie van Economische Zaken en de Nationale Mededingingsautoriteit (NMa). Thermo Bello heeft zich bij de voorbereiding van de uitvoeringsregels actief opgesteld, met als inzet om ontwikkelingsruimte voor lokale duurzame energiebedrijven te behouden. De Warmtewet geeft de overheid drie instrumenten om invloed uit te oefenen op warmteproducerende energiebedrijven: een vergunningsplicht, een Redelijke Prijs en een Maximum Prijs. De Warmtewet is bedoeld om consumenten te beschermen tegen monopoliemacht van warmtebedrijven. De uitvoering van de Warmtewet is zo vormgeven dat de grote warmtebedrijven er goed mee kunnen leven. Ofwel: de wet is niet zo bedreigend meer voor de 28 Pagina 33

Pagina 35

Scoor meer met een webshop in uw archief. Velen gingen u voor en publiceerden folders online.

426 Lees publicatie 121Home


You need flash player to view this online publication