18 Voedsel voor de stad. Een veldonderzoek (juli 2010) Het gebrek aan kennis is dus een probleem dat opgelost dient te worden. Anderzijds biedt educatie juist kansen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Door bijscholing kunnen zij weer integreren in het arbeidsproces. Educatie wordt ook genoemd als middel om sociaal zwakkeren weer deel te laten nemen in de maatschappij. Denk bijvoorbeeld aan taallessen. Momenteel zijn er in Den Haag twaalf stadsboerderijen en zo’n 18 groenzones waar natuur- en milieueducatie geboden wordt. Binnen NME zijn elf thema´s geïdentificeerd, waaronder de ecologische basisvorming, die aandacht besteedt aan afval(scheiding), energie, mobiliteit etc. NME vervult daarbij een makelaarsfunctie. Van de stadsboerderijen worden alleen fruit en groente geconsumeerd, de landbouwdieren die er gehouden worden, zijn louter om te aaien en te bekijken. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld stadsboerderijen in België, waar het dier na het aaien ook wordt genuttigd. In Nederland is dit laatste (nog) een taboe. Onderzoeksvraag Hoe kan stedelijke voedselproductie bijdragen aan educatie? 5.3 Educatie en voedselproductie Bij educatie kan er onderscheid gemaakt worden tussen de groene en de niet-groene burger. De groene burger hecht minder waarde aan economische welvaart dan de niet-groene burger. Hij stelt de natuur gelijk of boven de mens, terwijl dat bij de niet-groene burger andersom is. De niet-groene burger vindt verder, in tegenstelling tot de groene burger, dat hij zelf geen actieve rol kan of hoeft te spelen in de ecologische duurzaamheidsopgave, hij besteedt dit uit aan ‘de markt’ en eventueel de overheid, is eerder geïnteresseerd in de technologische kant van voedselproductie dan de maatschappelijke. Het voedselproducerend systeem zal bij activiteiten in eerste instantie de groene consument aantrekken. Om het gedrag van de consumenten te veranderen is het echter belangrijk beide doelgroepen aan te trekken. Ze moeten beide hun normen en waarden terug kunnen vinden in het voedselproducerend systeem. Het voedselproducerend systeem kan bijdragen aan educatie door drie verschillende functies te vervullen. 5.3.1 Ecologisch burgerschap creëren bij kinderen Stadskinderen zijn vaak minder bekend met de natuur en natuurproducten. Maar de kinderen van vandaag zijn wel de consumenten van morgen. Ze zijn dus een commercieel aantrekkelijke doelgroep om vanaf het begin te binden aan een product. Door hen kennis bij te brengen over de ins en outs van goede, gezonde producten, zullen ze nu en in de toekomst bewuster omgaan met de natuur en hun consumptiepatroon. Door scholen en kinderen te betrekken bij het voedselproducerend systeem, kan ook het gezin beïnvloed worden. Praktische voorstellen - Groen (juist ook eetbaar) en speelruimte - Een bereikbare locatie, binnen het tramlijnnet - Het voedselproducerend systeem in (de buurt van) een krachtwijk plaatsen - Open en toegankelijk, zodat kinderen kunnen meebeleven - Ook ouders erbij betrekken - De hele keten inzichtelijk maken - Educatieprogramma’s over natuur, biodiversiteit, energie en afval - Samenwerking met scholen - Kinderen ‘eigenaar’ maken, bijvoorbeeld door een dier/stuk grond te laten adopteren door een klas. Of, zoals Elementree doet, zelf (fruit- of noten)bomen te laten planten - Uitgebreide en voorzichtige voorlichting rondom dierlijke productie, om kinderen, maar ook scholen, niet af te schrikken - Een divers aanbod, dat elke bevolkingsgroep aanspreekt - Herkenbare, maar ook spannende producten, die bijvoorbeeld na de verwerking tot eindproducten onzichtbaar zijn (graan, soja, gelatine) - Producten die écht lekker of écht vies zijn 5.3.2 Ecologisch burgerschap creëren bij volwassenen Net als kinderen, hebben volwassenen te weinig besef van wat er op hun bord verschijnt. Dat kan bijgespijkerd worden door het voedselproducerend systeem. Ook liggen er kansen op het gebied van bijscholing voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (zie het hoofdstuk Werkgelegenheid, p. 21) en het betrekken van omwonenden/consumenten (zie het hoofdstuk Sociale cohesie, p. 9). Praktische voorstellen - De hele keten inzichtelijk maken - Volwassenen ‘eigenaar maken’, door bijvoorbeeld adoptie of groentepakketten - Een divers aanbod, dat elke bevolkingsgroep aanspreekt - Voorlichtingsavonden over o.a. ecologie en biodiversiteit - Cursussen tuinieren en veeteelt - Cursussen omgaan met energie - Cursussen omgaan met afval - Kookcursussen Pagina 17

Pagina 19

Voor relatiemagazines, online sportbladen en publicaties zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw brochures.

421 Lees publicatie 116Home


You need flash player to view this online publication