22 ties) is voeding zelfs de enige therapie. Het niet-houden aan een dieet kan dan leiden tot metabole ontregelingen en tot geestelijke achter uitgang. Het is daarom van groot belang dat deze kinderen gedurende de gehele dag (en soms ook: nacht) de juiste voeding krijgen en voldoende voeding krijgen. Juist wanneer de kinderen in staat zijn om naar school te gaan, is het belangrijk om extra aandacht aan de voeding te besteden. Zij kunnen dan immers de bij ziekte opgelopen voedingsachterstand inhalen en, zo mogelijk, een reserve opbouwen voor een volgende ziekteperiode. Op een doordeweekse dag brengen de kinderen het grootste deel van de dag op de LZK-school door. Soms komt daar nog een aanzienlijke reistijd bij. Het is dus niet voorstelbaar (of soms zelfs: niet mogelijk) dat voeding geen hoofdrol speelt gedurende de schooltijd. Voor sommige kinderen zijn frequente kleine maaltijden nodig; voor andere kinderen aangepaste maaltijden waarin allergenen, gluten of eiwitten zijn weggelaten. Voor kinderen met dreigende ondervoeding zijn eiwiten energieverrijkte maaltijden nodig, voor kinderen met diabetes juist een ‘gezonde’ voeding, die minder zout, calorieën en vet bevat dan de doorsnee Nederlandse maaltijd. Daarnaast moeten de maaltijden vaak op afwijkende tijden (bijvoorbeeld: iedere twee uur) of in combinatie met medicijnen of preparaten (bijvoorbeeld: insuline, enzymen, eiwitpreparaten) gegeven worden. Kortom, de specifieke eisen aan de voeding vragen om continue aandacht voor de keuze en hoeveelheid van levensmiddelen. Kinderen in de leeftijd tot 12 jaar kunnen hier zelf nog geen verantwoordelijkheid voor nemen en hebben kundige ondersteuning hierbij nodig. Van de LZK-scholen mag dan ook worden verwacht dat er voldoende voedingskennis aanwezig is en dat er meerdere (eventueel afwijkende) eetmomenten op een dag mogelijk zijn. Omdat schoolmaaltijden een bewezen belangrijke bijdrage kunnen leveren aan een goede voeding en, zeker bij kinderen met een achterstand, ook aan de fysieke en emotionele ontwikkeling van de kinderen en de beperking van het aantal verzuimdagen, is het zeer wenselijk prioriteit toe te kennen aan goede voedingszorg op LZK-scholen. Immers, optimale voedingszorg conform de specifieke voedingseisen bij de verschillende ziektebeelden draagt bij deze kinderen bij aan een betere kwaliteit van leven met minder complicaties, minder verzuimdagen en een betere geestelijke en lichamelijke ontwikkeling. Pagina 27
Pagina 29Heeft u een onderzoeksrapport, blue berry of web magazines? Gebruik Online Touch: reclamefolder digitaal publiceren.
419 Lees publicatie 114Home