6. Conclusies 21 Uit de medische literatuur komt duidelijk naar voren dat goede voedingszorg een belangrijke rol speelt in de lichamelijke, psychische, sociale en cognitieve ontwikkeling van het schoolgaande kind (1). Via de jeugdgezondheidszorg en via de scholen worden diverse programma’s aangeboden om het – veelal ongezonde – voedingspatroon van de Nederlandse jeugd in positieve zin bij te stellen. Voor kinderen met een chronische aandoening is een goede voeding van nog groter belang. Hun lichamelijke, psychische, sociale en cognitieve ontwikkeling heeft al te lijden door de aandoening zelf. Voeding is van het grootste belang om te zorgen dat de achterstanden niet verder oplopen, en om actief de gezondheid te verbeteren. Voedingszorg gaat verder dan alleen het toedienen van voedingsstoffen; voedingszorg is voor deze kinderen ook aandacht voor de sociale, mentale en fysieke kant van eten en draagt bij aan het omgaan met het onderliggend lijden. Hoewel geen specifieke literatuur beschikbaar is over de rol van voeding op Scholen voor Langdurig Zieke Kinderen (LZK-scholen), kunnen we wel conclusies trekken op basis van wat we weten over de rol van voeding bij ziekten, het voedingspatroon van het gezonde Nederlandse kind, de rol van voeding op ‘gewone’ scholen, op scholen voor kinderen met een lagere sociaal-economische achtergrond en, ten slotte, op basis van logisch redeneren. De hoofdconclusie die we kunnen trekken, is dat voeding, als onderdeel van de medische behandeling, een belangrijke ondersteunende rol heeft in de behandeling van chronische aandoeningen. Voor ieder kind is passende voedingszorg noodzakelijk, passend bij het ziektebeeld, de ontwikkelingsfase van het kind en de (sociaal-economische) achtergrond. Soms (bijvoorbeeld bij stofwisselingsziekten en intoleran- Pagina 26

Pagina 28

Interactieve ejaarverslag, deze krant of reclamefolder is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar op uw website plaatsen van online boeken.

419 Lees publicatie 114Home


You need flash player to view this online publication