STOWA 2010-10 nieuwe sanitatie westland Afvalstoffenheffing Met de inzameling en behandeling van donker water neemt de waterzuiveraar een deel van de gemeentelijke afvalstoffentaak (inzameling GF) over. In de scenario’s 3, 4 en 6 is derhalve een deel (ca 30%) van de afvalstoffenheffing aan de waterzuivering toegerekend.21 Scenario 6 komt daarmee, net als de referentie, op een kostendekkend niveau. De overige scenario’s blijven meer of minder negatief. Merk op: hiermee is nog niet gezegd dat ombuiging van de afvalstoffenheffing daadwerkelijk valt te realiseren. Dat zal per geval moeten worden bekeken. Langjarige contracten rond afvalinzameling en -verwerking bijvoorbeeld kunnen hier roet in het eten gooien. Bovendien betreft het een potentiële besparing bij de gemeente, terwijl de kostenverzwaring ligt in de sfeer van het waterschap. Omzet Naast baten uit waterketenbelasting is er in diverse scenario’s ook sprake van enige omzet. AquaterraNova22 bepaalde in 2007 de gewogen waarde van gietwater in de Polder Waalblok op 74 cent per m3. In het rapport KASZA23 werd uitgegaan van een gietwaterinkoopsprijs die ligt tussen de 0,65 en 1,60 euro per m3. Voor een levensvatbare bedrijfsvoering moeten hieruit de organisatie, inkoop, opwaardering, opslag en distributie zijn te dekken. In de kostenopstelling wordt gerekend op baten uit gietwaterafzet (€ 58.000 per jaar) en afzet van meststoffen (€ 5.250 en € 6.000 per jaar). Zie voor de verdeling over de verschillende scenario’s tabel 7. Alvorens het realistisch wordt om de gietwaterafzet aan het project toe te rekenen zullen echter heel wat meer-investeringen moeten worden ingecalculeerd, zoals ruime gietwaterbufffers, infrastructuur voor transport en distributie en de uitvoeringorganisatie. Voor afzet van meststoffen hoeven minder investeringen te worden gedaan. De geschatte inkomsten zijn echter ook kleiner. Op de gehele kosten- en batenbegroting zijn ze nagenoeg verwaarloosbaar. De valorisatie is allerminst de kurk waar Nieuwe Sanitatie op kan drijven. De kern ligt toch bij de maatschappelijke watertaken en het milieubeheer. De energiecomponent (productie en benutting van biogas) komt in de berekeningen wel terug, als uitgespaarde beheerkosten (lagere energiekosten). 21 Rekening is gehouden met € 77,50 per huishouden (€ 31,-- per v.e.). Tarieven voor de afvalstoffenheffing in de gemeente Westland bedragen in 2009: € 228,-- voor eenpersoonshuishoudens, € 256,44 voor tweepersoonshuishoudens en € 284,88 voor meerpersoonshuishoudens. 22 Aqua-Terra Nova, Waterketen Polder Waalblok, Toepasbaarheid 4B-concept in polder Waalblok te ’s-Gravenzande. De berekening betreft een gewogen gemiddelde van de kosten voor hemelwateropslag gesuppleerd met grondwater. De berekende waarde is onder andere gerelateerd aan de plaatselijke grondprijs, wegens het ruimtebeslag van de gietwateropslag. 23 STOWA, 2007-28 pagina 17. 37 Pagina 47

Pagina 49

Voor magazines, online reisgidsen en vakbladen zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw reclamefolders.

418 Lees publicatie 113Home


You need flash player to view this online publication