een markt te stimuleren. Bij het beïnvloeden van de markt is het van belang te erkennen dat de Nederlandse markt geen gesloten markt is. Dit wil zeggen dat de vraag gevoelig is voor prijsveranderingen, omdat alternatieven voorhanden zijn. Als bijvoorbeeld de benzineprijs in Nederland stijgt, kunnen bewoners van het grensgebied in Duitsland of België gaan tanken. En ondernemers in de Nederlandse recreatiesector concurreren niet alleen met hun binnenlandse concurrenten, maar bijvoorbeeld ook met die in (goedkope) vliegbestemmingen. De mogelijkheden voor marktbeïnvloeding worden dus sterk begrensd door de situatie in de omringende markten. Het vraagstuk rond de verzilting van de Nederlandse polders komt door deze gedachte van market pull in een uitdagend perspectief te staan. De oplossing voor ‘problemen’, waarvoor maatschappelijk voldoende draagvlak is, is vaak moeilijker te bewerkstelligen dan aanvankelijk wordt gedacht. Zo zag iedereen het nut en de noodzaak van alternatieve energiebronnen in. Het duurt echter heel lang voordat het bijmengen van bio-ethanol enigszins ingeburgerd is geraakt. De sleutel tot een sterke introductie van een dergelijk goed ligt in een uitgekiende market pull-strategie, waarbij traditionele gedachten en gewoonten moeten worden omgezet naar grensverleggende gedachten en gewoonten. 31 4.3 De producent In Nederland is het tot op heden nauwelijks gelukt om binnendijks een zilte markt te creëren. Wat weerhoudt bedrijven ervan om in de zilte economie te stappen? Het antwoord is simpel: het is momenteel nog niet rendabel en zij zien – ook op de langere termijn – geen kans om het gat tussen het inkomen dat zij op dit moment genereren uit bijvoorbeeld melkvee, de fruit- of bollenteelt, te compenseren met de zilte producten. Dit vereist veelal een aangepaste bedrijfsvoering. Dat is wat wij noemen het ‘zoute gat’. De vraag is hoe we dit gat moeten dichten. De chloride-gehalten in (diepe) polders zijn meestal niet zo hoog als die langs de zoute kust. Daar zal het vooral gaan om het telen van andere reeds bestaande gewassen of rassen. In een enkel geval (indien de chloride-gehalten wel hoog zijn) zal sprake zijn van het gebruik of zelfs de ontwikkeling van nieuwe gewassen en producten. Traditioneel is dit een taak van de overheid. Waar de markt faalt – bijvoorbeeld als het gaat om de transitie naar een zoute economie – kan de overheid bijspringen. Dat is een legitieme redenering, omdat marktpartijen winst moeten maken en daarbij in het algemeen korte termijnen hanteren. De overheid hoeft geen winst te maken en kan langere termijnen aanhouden, als het bijvoorbeeld gaat om het terugverdienen van de door haar ingezette middelen (gemiddeld wordt een terugverdientijd van 35 jaar aangehouden). Als we het financiële verschil willen opheffen, hebben we instrumenten nodig die bedrijven over de streep trekken en die ervoor zorgen dat investeringen zich niet binnen 35 jaar, maar binnen de voor deze bedrijven acceptabele Pagina 38
Pagina 40Voor presentaties, online catalogussen en archief zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw clubbladen.
417 Lees publicatie 112Home