30 gewassen, maar als niemand de ‘nieuwe gewassen’ wil afnemen, is de landbouwsector nog steeds terug bij af. Vandaar dat we een tweesporenbeleid moeten voeren in de aanpak – lees: acceptatie – van de verzilting in Nederland. Simultaan moet aan de producentenkant en de consumentenkant worden gewerkt. De overheid is als initiator van de arrangementen leidend. 4.2 De consument Maatschappelijke behoeften worden door burgers en de overheid geformuleerd. Uit onderzoek blijkt dat deze behoeften voornamelijk neerkomen op verbetering van milieu, kwaliteit van leven en het garanderen van gezondheid en veiligheid. De verzameling van deze maatschappelijke behoeften is een belangrijke parameter voor technologieontwikkeling. De wensen van de consumenten sturen in zekere zin technologie en productontwikkeling. Burgers verschaffen bedrijven een license to produce, en mogelijke effecten van het product of de productie op milieu en gezondheid bepalen tot op zekere hoogte het koopgedrag van de individuele consument. Naast de wensen van consumenten zijn er maatschappelijke wensen, die worden uitgedrukt in termen van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zo bevordert de overheid bijvoorbeeld het maken van producten op basis van vernieuwbare grondstoffen. Het gebruik van vernieuwbare grondstoffen is een van de oplossingsrichtingen die vaak worden geopperd in de discussie inzake milieu en gezondheid. Sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw is er aandacht voor de toepassing van vernieuwbare grondstoffen in niet-voedselproducten. De oorspronkelijke drijfveer was vooral het verhogen van de productiviteit en duurzaamheid van de Nederlandse landbouw. Dit agrificatiebeleid resulteerde onder andere in een intensieve zoektocht naar ‘het vierde gewas’ dat ingezet zou kunnen worden als energiebron of als bouwsteen voor industriële producten. Op dit vlak kan aansluiting gevonden worden bij de verzilting van Nederlandse polders. De succesvolle introductie van een nieuw product op een consumentenmarkt kan via twee paden verlopen. Men kan een product ontwikkelen en deze innovatie vervolgens aan de markt slijten. Voorbeelden van deze zogenoemde technology push zijn succesvolle producten als Senseo, de dvd en de usb-stick. Maar er zijn legio producten waarnaar bij de introductie op de markt geen vraag bleek te bestaan. Voor een succesvolle marktintroductie van een bepaald consumentengoed is het verstandig uit te gaan van vraag vanuit de doelgroep. Het insteken van het aanbod op basis van het generen van vraag naar een product wordt omschreven als market pull. Hierbij wordt de aandacht aanvankelijk niet primair op het eigenlijke product gelegd. Men steekt in op de randvoorwaarden voor het op gang komen van vraag naar een bepaald product. Market pull is de meest efficiënte en drijvende kracht achter technologievernieuwing, en de meest effectieve manier om veranderingen in Pagina 37
Pagina 39Interactieve e-reisgids, deze presentatie of catalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal op uw website plaatsen van digi-artikelen.
417 Lees publicatie 112Home