10 2.4 Concept ‘iBanana’ InnovatieNetwerk heeft het project iBanana in 2009 volledig over gedragen aan jongeren. iBanana heeft de ambitie om hét jongerenplatform over voeding te worden. Voeding is een belangrijk, maar lastig onderwerp voor de jeugd. De overheid en organisaties die jongeren met activiteiten en informatie willen bereiken, ondervinden grote problemen. Dat komt omdat zij alles vóór jongeren organiseren. InnovatieNetwerk heeft daarom iBanana de ruimte gegeven om het anders te doen en zelf het roer in handen te nemen. Want voorwaarde om jongeren te bereiken, is het vinden van aansluiting bij de cultuur waarin zij leven. iBanana is in 2009 een stichting geworden. In november ging de site www.ibanana.nl in de lucht. Hier worden jongeren tussen de 12 en 18 uitgedaagd hun mening te geven over alles wat met eten te maken heeft. Jongeren kunnen meedoen door berichten, foto’s en filmpjes op de site te plaatsen. Daarnaast gaat iBanana op straat, scholen en in sportclubs met jongeren in gesprek over voeding. Tevens werkt iBanana aan het opzetten van een pool van jongeren uit verschillende wijken in Amsterdam. iBanana is de opvolger van het project ‘debatteren met stickers’ van InnovatieNetwerk waarbij jongeren aan de hand van informatie op de etiketten op producten direct met voedselfabrikanten in discussie zouden treden. Jongeren lezen echter geen etiketten. Eerst moeten ze zich op hun eigen manier een mening kunnen vormen. Informatie geven aan jongeren mist daarom vaak doel, ook als dat via voorbeeldjongeren als Ali B gaat. Beter is het als jongeren elkáár prikkelen tot discussie en meningsvorming. iBanana is daar het platform voor. iBanana is van, voor en door jongeren. Tot 2010 heeft InnovatieNetwerk het platform (financieel) gesteund. Voorlopig krijgt iBanana nog (financiële) steun van LNV, Wessanen en het NIGZ. Pagina 17
Pagina 19Heeft u een onderwijs catalogus, page flip of digitale cursussen? Gebruik Online Touch: tijdschrift digitaal bladerbaar maken.
415 Lees publicatie 110Home