2.3 Concept ‘Kantine van de Toekomst’ 9 Eind 2008 werd InnovatieNetwerk benaderd door mensen van de HAS (hogeschool voor agro- en foodbusiness en groene ruimte) in Den Bosch. Ze waren geïnspireerd door twee concepten van InnovatieNetwerk: Celebrate Food en Waardenpas. In het gesprek daarover werd de paradox duidelijk: hoewel de opleiding veel aandacht besteedt aan de kwaliteit en duurzaamheid van voedsel en landbouw, bleken de consumpties van de studenten op de school geen praktisch relatie te hebben met wat ze leren. Een gemiste kans. Al snel gloorde een nieuw concept: de Kantine van de toekomst. De HAS Den Bosch wierp zich op als locatie voor de eerste pilot. De naam voor het proefproject was snel gevonden: HAStaCan10A. Om de pilot verder handen en voeten te geven hebben studenten van de HAS, geheel in lijn met het concept, een businessplan gemaakt voor zo’n droomkantine. InnovatieNetwerk heeft daartoe de studenten gekoppeld aan consultants die voorheen in de commerciële marketing werkzaam waren. De HAS in Den Bosch is geen uitzondering. Bij de meeste beroepsopleidingen waar voedsel(-bereiding) onderdeel is van het curriculum, staat de maaltijdvoorziening (vooral bij de lunch en de kleine pauzes) los van het onderwijs. In veel gevallen is deze uitbesteed aan een cateringbedrijf. Hierdoor kan het gebeuren dat leerlingen onderwijs krijgen in duurzame voeding en een lunch gebruiken die dat allerminst biedt. Het omgekeerde kan ook: het cateringbedrijf spant zich in om duurzame voeding aan te bieden, maar ziet dat niet beloond door de klant-leerlingen. Toch is de gezamenlijke schoolmaaltijd dé gelegenheid om het geleerde in praktijk te brengen. ‘De kantine van de toekomst’ wil de scheiding tussen aanbieder en gebruiker doorbreken door de maaltijdvoorziening integraal onderdeel van het onderwijs te maken. De kantine en de bijbehorende keuken vormen samen een bijzonder leslokaal, en een deel van het onderwijsprogramma komt in het teken te staan van de gezamenlijke maaltijd. Ofschoon dit concept toegesneden is op (deels) voedselgerelateerde beroepsopleidingen, verwachten we dat het inspiratie kan bieden voor andere onderwijstypes. Pagina 16

Pagina 18

Voor uitgaves, online spaarprogramma en gebruiksaanwijzingen zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw relatiemagazines.

415 Lees publicatie 110Home


You need flash player to view this online publication