Maar voordat alle scholen het ‘Samen goed Eten’ hebben omarmd, moeten er tal van hobbels worden genomen. De financiering en organisatie van het onderwijs staat een gezamenlijke schoolmaaltijd in de weg. Scholen krijgen immers primair geld voor onderwijs. Elke vierkante meter moet ten dienste van lessen staan. Het betekent dat er vaak geen ruimte is voor een keuken of restaurant. Er zijn echter twee tendensen in het basisonderwijs die meehelpen om het ‘Samen goed Eten’ te stimuleren. De brede school is in opkomst en biedt in principe mogelijkheden aan mensen in de wijk die het leuk vinden om samen te koken en te eten. (Hoewel er nog steeds brede scholen bij komen die het moeten stellen zonder de kookvoorzieningen). Ook de verkorting van de schooltijd kan een push geven aan het ‘Samen goed Eten’. Op diverse scholen gaan kinderen van 8-14 uur naar school. Ze gaan tussen de middag niet naar huis, maar blijven over. Dat biedt kansen voor het gezamenlijk nuttigen van de maaltijd. In 2009 boekte InnovatieNetwerk met ‘Samen goed Eten’ op meerdere fronten een doorbraak: Lunchwaaiers, lunchladder 7 InnovatieNetwerk heeft meegewerkt aan de totstandkoming van de Lunchwaaier. Het eerste exemplaar is tijdens de Week van de Smaak aangeboden aan de Amsterdamse wethouder Marijke Vos.Het boekje bevat informatie om kinderen goed te laten eten in een rustige omgeving. Via tien praktische voorbeelden kan een basisschool een beeld krijgen hoe de lunch op school kan worden aanpakt of verbeterd. De voorbeelden lopen uiteen van een eenvoudige lunch met meegebrachte boterhammen, ouders die de lunch bereiden, tot een heus kinderrestaurant. Het boekje biedt verder informatie over de organisatie van het aanbieden van lunches, personeelsbeleid, opleidingen, richtlijnen, hygiëne, eten in shifts en rekenmodellen. De Lunchwaaier is een ondersteuning voor scholen die een lunch willen aanbieden. Het boekje is gemaakt door de GGD-Amsterdam en de OSA (Ondernemerskring Sociale sector Amsterdam). InnovatieNetwerk was medefinancier van het project. Daarnaast heeft Créapolis in opdracht van Innovatienetwerk gebouwd aan een ‘navigatie-instrument’ voor scholen die een lunchcultuur willen realiseren of verbeteren. Dabbawalla Pagina 14
Pagina 16Heeft u een clubblad, noviafacts of digitale uitgaven? Gebruik Online Touch: onderwijscatalogus digitaal bladerbaar maken.
415 Lees publicatie 110Home