38 Van het totale begrote programmabudget van € 15,6 miljoen over 4 jaar (2006-2009) is € 14 miljoen (is 90%) besteed. Het grootste deel daarvan (€ 12.1 miljoen is 86%) is binnen de drie hoofdthema’s ingezet voor conceptontwikkeling en themagerichte activiteiten, zoals agenderingssessies, communicatie over thema’s, inzet thematrekkers en bijeen omsten. Ook de bijdragen voor de organisatiekosten van de k allianties SIGN, Courage en Kiemkracht zijn vanuit het programma­ budget gefinancierd (budget Duurzaam Onder emen). Een relatief n klein deel is ingezet voor ondersteunende activiteiten voor de gehele organisatie (Communicatie, Professionaliseren en Monitoring & Evaluatie) en voor het tussentijds stopgezette thema Innovatie Stimulerende Omgevingen. Thema Ruimte Creëren Duurzaam Ondernemen Gezonde Samenleving ISO Professionalisering + M&E Communicatie Overig Extra Ruimte Totaal 11 Tabel 4.7: Programmabudget 2006 - 2009. 11 In een aantal jaren is het budget lopende het haar verhoogd door o.a. prijs/tarief ijstellingen. Die extra b ruimte kwam veelal pas op het einde van het jaar beschikbaar en werd niet meer over de verschillende thema’s verdeeld. Begroot (k€) 3.846 5.566 3.133 544 384 1.392 283 459 15.607 Uitgezet aan projecten (k€) 4.139 4.965 3.023 249 172 1.431 43 14.022 4.4.2 Bijdragen van andere partijen In de ontwikkelfase is het werk sterk precompetitief van karakter. Dat maakt dat de overheid in deze fase veelal een belangrijke taak heeft en dat een sterke financiële participatie van marktpartijen in deze fase niet voor de hand ligt. Die taak vervult InnovatieNetwerk. Een uitzondering wordt hierbij gevormd door de activiteiten die zijn verricht in de context van de allianties met het bedrijfsleven (SIGN, Kiemkracht en Courage) die in principe 50/50 publiek-privaat gefinancierd zijn. Omdat InnovatieNetwerk zowel in de ontwikkelingsfase als in het streven naar een eerste praktijkvoorbeeld altijd met een netwerk van partijen werkt, dragen deze partijen in eerste instantie altijd in tijd bij. Hoe robuuster het concept wordt en hoe enthousiaster de partijen die betrokken zijn/raken, hoe groter de kans dat die anderen partijen ook financieel gaan participeren. Hierdoor kunnen de financiële inspan­ ningen van Innovatie etwerk uiteindelijk leiden tot een multiplier N effect. Bij sommige concepten is reeds in de ontwikkelingsfase bewust en actief gezocht naar medefinanciers en medefinanciering. Een goed voorbeeld daarvan is het concept Innofisk waarin reeds in een prille fase van ontwikkeling een internationaal ontwikkelings- en onder­ zoeksfonds is opgericht (o.a. een EUREKA-umbrella). De conceptontwikkeling krijgt op deze manier naast de financiële inzet van Innovatie etwerk een extra financiële ondersteuning: een N multiplier effect. Pagina 49

Pagina 51

Scoor meer met een online winkel in uw edities. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijs catalogussen online.

412 Lees publicatie 107Home


You need flash player to view this online publication