30 Tot slot is in tabel 4.3 is te zien hoeveel van de 88 concepten er per thema in welke fasen terecht zijn gekomen. Thema Ruimte Creëren Duurzaam Ondernemen - Algemeen - SIGN - Courage - Kiemkracht - VIP Gezonde Samenleving Totaal Realisatie 12 22 7 5 8 1 1 9 43 19 3 8 2 2 2 Ontwikkeling Oriëntatie 5 14 1 1 1 2 6 5 1 1 6 23 Afgesloten 4 13 21 13 09 04 04 15 88 Totaal 22 51 Tabel 4.3: Concepten naar diverse fasen periode 2006 - 2009. Uit de tabel blijkt dat van de 88 concepten waaraan in de periode 2006-2009 is gewerkt, ongeveer de helft (43 concepten) uiteindelijk in de realisatiefase is terechtgekomen (34 daarvan waren er nieuw in de periode 2006-2009). De andere concepten zitten nog in een eerdere fase of zijn afgesloten (al of niet met effecten in de praktijk). 4.2.2 V erschillen opbrengsten per thema Wanneer naar de opbrengsten van InnovatieNetwerk wordt gekeken valt op dat deze per thema in omvang verschillen. Dit heeft te maken met de ontwikkelingen binnen de thema’s, de gepleegde inzet en de aard van de concepten. Ruimte Creëren Ook voor dit thema was er voor de tweede periode vanaf 2006 in belangrijke mate sprake van een doorlopend programma. Complicerende factor binnen dit thema is de tijds orizon van realisa­ h tie. Een pilot op een school of een agrarisch bedrijf is qua complexiteit vaak nog wel te overzien. Maar ruimtelijke ingrepen zijn in hun uitvoering zeer weer arstig. Door de ingrijpendheid van ruimtelijke b ingrepen, maar ook door de bestuurlijke complexiteit. Substantiële realisatie in de praktijk is binnen dit thema dus lastiger. Duurzaam Ondernemen Dit thema levert in kwantitatieve zin de grootste bijdrage aan de opbrengsten van InnovatieNetwerk. Dit sluit ook aan bij de gepleegde inzet van mensen en middelen. In de context van de allianties (SIGN, Courage, Kiemkracht en VIP) is extra capaciteit gerealiseerd, met medefinanciering van andere partijen. De budgettaire inzet van InnovatieNetwerk was hoger dan bij de andere thema’s en werd nog aangevuld door private middelen uit het bedrijfsleven. Daarnaast liep het programma uit de eerste periode sterk door in de tweede periode. Ook dat had een (positieve) invloed op de opbrengst. Pagina 41

Pagina 43

Heeft u een lesmateriaal, pageflip of espaarprogramma? Gebruik Online Touch: handleiding naar een online publicatie converteren.

412 Lees publicatie 107Home


You need flash player to view this online publication