12 Hoofdstuk 4 geeft een samenvattend overzicht over de opbrengsten en antwoorden op de vragen 1 en 2. In de externe evaluatie zal aan de DG’s en/of directeuren van LNV worden gevraagd naar de meerwaarde van deze concepten. Vraag 2a:  De toegevoegde waarde van InnovatieNetwerk en de impact van de concepten Om een nog beter beeld te krijgen van de impact van de concepten en de toegevoegde waarde van het werk van InnovatieNetwerk, is van 15 robuuste concepten die aantoonbare effecten in de praktijk hebben behaald, nadere informatie verzameld. Een totaal beeld krijgen van alle concepten die aantoonbare effecten in de praktijk hebben behaald, zou te veelomvattend zijn. In overleg met LNV is afgesproken om dit deel van de evaluatie derhalve te beperken tot de 15 concepten die de meeste impact in de praktijk hebben (gehad). Deze 15 concepten vormen ook een belangrijke basis voor de interviews in het kader van de externe evaluatie. De volgende vragen zijn voor deze concepten beantwoord: 1.  Waar is het idee van het concept vandaan gekomen? Welke rol heeft InnovatieNetwerk gespeeld in het conceptontwikke­ 2.  lingsproces? (incl. overzicht concrete resultaten, rapporten etc, nieuwe netwerken gecreëerd) en in het proces richting (eerste) praktijk. 3.  oe en in hoeverre is LNV betrokken? H 4.  Wie zorgt voor de doorontwikkeling en/of verspreiding? Hoe ziet de doorwerking eruit? (indien van toepassing). Bijlage 5 geeft de antwoorden voor de 15 geselecteerde concepten. In hoofdstuk 4 staan de belangrijkste uitkomsten. Omdat praktijkeffecten en doorwerking van concepten veelal pas op langere termijn zichtbaar worden, is het in dit deel goed om daarnaast naar enkele concepten te kijken uit de eerste periode van InnovatieNetwerk die tijdens de tweede periode, veelal zonder de directe bemoeienis van InnovatieNetwerk, zijn doorontwikkeld en/of verder verspreid. Smaaklessen, Kas als Energiebron en Agroparken zijn daarvan goede voorbeelden. Publicaties en publiciteit en Media-impact analyse Publiciteit over het werken aan grensverleggende vernieuwingen, en specifiek over onze concepten, is voor de verdere doorwerking en impact heel belangrijk. rapporten, boeken, conceptwijzers en infor­ matie op de website hebben geleid tot een grote hoeveelheid artikelen in kranten en tijdschriften en radio- en televisieprogramma’s. In de evaluatie zijn ook de uitkomsten van een media-impact analyse over het jaar 2009 opgenomen (hoofdstuk 5). Oordeel over ons werk - Uitkomsten Imago-onderzoek Om een beeld te krijgen over de kennis over en waardering van het werk van InnovatieNetwerk is in 2008 door een extern bureau een waarderings- en imago-onderzoek verricht. In dat onderzoek is ook een vergelijking gemaakt met de uitkomsten uit twee eerdere imagoonderzoeken (in 2004 en 2006). De uitkomsten staan in hoofdstuk 6. Pagina 23

Pagina 25

Interactieve online studiegids, deze presentatie of onderwijs catalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar maken van web spaarprogramma.

412 Lees publicatie 107Home


You need flash player to view this online publication