verantwoordelijkheid is van de sector zelf. Afhankelijke van het type innovatie (van grensverleggend tot productverbeterend) verschilt de zwaarte (en aanpak) van de overheidsrol. Ook het na te streven doel van de innovatie (van publiek duurzaamheids belang tot het verster ken van de marktpositie) heeft invloed op de legitimiteit van een over heidsrol. Maar naast agro heeft LNV ook te maken de domeinen Ruimte en Groen en Voedsel en Gezondheid. Ook hier is innovatie volop aan de orde. Zeker binnen het domein Ruimte en Groen ligt het zwaartepunt van het belang in het publieke domein. Zo zijn in de Bsikprogramma’s Leven met Water en Habiforum centrale en decentrale overheden de belangrijkste partners. Kortom: wanneer binnen LNV gesproken wordt over de verhouding tussen publieke en private verant woordelijkheden dan is het van belang om dit breder te beschouwen dan louter het agrodomein. 177 Typen innovaties en fases in innovatieprocessen De rol c.q. verantwoordelijkheid van de overheid wordt mede bepaald door het type innovatie. In de agrosector komt het merendeel van de innovaties voort uit het bedrijfsleven zelf. Het gaat hierbij meestal om innovaties/verbeteringen op bedrijfs- en of productniveau. Hier heeft de overheid in beginsel geen rol, tenzij men innovaties in een bepaalde richting wil stimuleren. Daarbij passen subsidieregelingen, wet- en regelgeving, vouchers, en begeleidende ondersteuning via een partij als Syntens. Vanuit het bedrijfsleven en de kenniswereld zijn er (al dan niet regionale) innovatiebevorderende initiatieven zoals Agro & Co, Groeiservice, Melkveeacademie, KODA, etc. In sommige gevallen zijn deze mede op gang gebracht door een startbijdrage van de overheid. Daarnaast zijn er innovaties die de grenzen van het individuele bedrijf overstijgen, zonder persé echt grensverleggend te zijn. Wanneer die vooral een economisch belang dienen, dan spelen de koepelorganisa ties zoals LTO en/of Productschappen hierin een belangrijke rol. Wanneer ook publieke belangen in het geding zijn kunnen innovatie programma’s worden opgezet (bv Kas als energiebron en innovatiepro gramma’s die nu vanuit LNV lijken te ontstaan). Deels past ook het praktijkonderzoek van WUR in deze categorie, evenals instellingen als Platform Agrologistiek en het Visserij Innovatieplatform. Ook Transforum, oorspronkelijk vooral bedoeld om de KIS te transforme ren, profileert zich vooral op dit terrein van co-innovatie. In veel gevallen ligt hier een publiek-private financiering (en verantwoorde lijkheid) in de rede. Tenslotte is er het domein van de echt grensverleggende innovaties. Dit is het domein van InnovatieNetwerk. Deze innovaties zijn gericht op sprongen in duurzaamheid en zijn per definitie preconcurrentieel van karakter. Beide aspecten zorgen ervoor dat de overheidsverant woordelijkheid hier domineert. In de afweging hoe zwaar de publieke rol moet/kan zijn verdient het aanbeveling om ook de verschillende fases in innovatieprocessen in beschouwing te nemen. In de route van pril idee naar succesvolle marktintroductie kan ook de overheidsrol verschuiven. Zo is de conceptontwikkeling bij InnovatieNetwerk in veel gevallen publiek gefinancierd en hoe dichter een concept bij implementatie komt hoe Pagina 188
Pagina 190Voor catalogussen, online reclamefolders en vaktijdschriften zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw catalogi.
412 Lees publicatie 107Home