Concept 13: iBanana (v/h Debatteren met stickers) Thema: Gezonde Samenleving Waar staat het concept voor? IBanana brengt jongeren en levensmiddelenfabrikanten met elkaar in discussie over het assortiment in winkels (met de nadruk op supermarkten). Met dit concept willen we jongeren ‘terug laten praten’ tegen producenten, en zijn zij niet langer (alleen) een marketingdoelgroep. ‘Fair trade’ krijgt met dit concept een dubbele betekenis: het gaat niet alleen om een eerlijke behandeling van de producenten en leveranciers, maar ook om een vorm van eerlijke informatieverstrekking aan afnemers. Daardoor zijn zij in staat om bewust hun waardering of afkeer van een product te kunnen geven. Dit doel kan evenwel alleen bereikt worden als jongeren zelf, onderling, in discussie gaan over voeding. Subdoelen: • jongeren helpen om via dit concept kritisch te kijken naar voeding en de verschillende marketingtechnieken van fabrikanten • jongeren prikkelen om zich uit te spreken over voeding . Wat is de impact van het concept in de praktijk? Welke praktijkeffecten precies? • Na de presentatie door jongeren in december 2008, waarin zij hun visie gaven op hoe zowel jongeren als volwassenen het thema ‘Jongeren en voedsel’ benaderen, heeft het concept ‘Debatteren met Stickers” zich vertaald naar het jongerenplatform iBanana in de vorm van een stichting. Deze jongeren willen via iBanana laten zien dat zij andere jongeren kunnen interesseren en betrekken bij (gezonde) voeding. • Partijen als LNV,Wessanen hebben zich er aan verbonden; • NIGZ-benut Ibanana. • Via de eigen website en netwerken als Hyves voert iBanana campagnes uit die jongeren prikkelen om eigen thema´s in te brengen en discussies te starten over voeding Concepts-to-go, ZOZ- concepts, In-Holland, Rietveld-Academie, Ministerie LNV, Koninklijke Wessanen, NIGZ, de jongeren van iBanana. Jongeren Platform Ibanana zelf. Via de website worden jongeren uitgenodigd eigen thema’s in te brengen en discussies te starten. Externe financiers voor het idee van de jongeren zijn benaderd. Een aantal heeft aangegeven het platform iBanana te willen ondersteunen. Financiële investering InnovatieNetwerk in opdrachten: (over een periode van 4 jaar) 24 opdrachten: € 194.226,05 Investering andere partijen (in deze periode): € 100.000 Hoe in en in hoeverre LNV(ers) betrokken? LNV heeft financiële ondersteuning toegezegd en omarmt het concept. (DG en directie VDC). Idee afkomstig uit Innovatiekring Gezonde Samenleving en verder uitgewerkt door twee adviseurs op het gebied van communicatie en vormgeving. InnovatieNetwerk heeft aangestuurd op oprichting van het platform en dit begeleid. Vanaf start van het platform zal InnovatieNetwerk een coachende rol houden en de jongeren begeleiden bij het bewaken van de kern van het concept. Jongeren zullen, waar door hen gevraagd, in contact gebracht worden met (bedrijfs)netwerken. InnovatieNetwerk zal desgewenst optreden als schakel tussen het platform en LNV. Diverse Audio-visuele producties die een beeld geven over de voorgang van dit concept. Nieuw netwerk/consortium operationeel? Wie zorgt voor doorontwikkeling en/of verspreiding? Hoe zit de doorwerking eruit? (indien reeds van toepassing); Multiplyer-effect per concept: welke andere financiële bronnen zijn aangeboord voor verdere conceptontwikkeling en -doorontwikkeling? Vragen die meer inzicht moeten geven in de toegevoegde waarde van InnovatieNetwerk: Waar is het idee van het concept vandaan gekomen? Welke rol heeft InnovatieNetwerk gespeeld in het conceptontwikkelingsproces? (incl. overzicht concrete resultaten (rapporten etc), nieuwe netwerken gecreëerd,…..) en in het proces richting (eerste) praktijk. Verschenen rapporten Pagina 169
Pagina 171Heeft u een reisgids, ibrochure of digitale club bladen? Gebruik Online Touch: cursus digitaal maken.
412 Lees publicatie 107Home