Concept 11: InnovatieProgramma Recreatie en Ruimte Thema: Ruimte Creëren Waar staat het concept voor? De recreatiesector is economisch van groot belang en heeft ook een significante invloed op de kwaliteit van de leefomgeving. Tegelijkertijd is versterking van de sector hard nodig om de toenemende en vooral veranderende vraag naar recreatie op een duurzame wijze te kunnen verzorgen. Het uiteindelijke doel is het ontwikkelen en realiseren van grensverleggende vernieuwingen. Omdat een innovatie-infrastructuur ontbreekt, zijn de activiteiten gericht geweest op het ontwikkelen van een door ondernemers uit de sector recreatie aangestuurd PubliekPrivaat InnovatieProgramma Recreatie en Ruimte, waarin recreatie die omgevingskwaliteit stimuleert centraal staat. Dit in tegenstelling tot de huidige situatie, waarin recreatie omgevingskwaliteit vooral consumeert. Wat is de impact van het concept in de praktijk? Welke praktijkeffecten precies? 1) anifest van Hattem waarin ondernemers i.s.m. met InnovatieNetwerk M e.a. enkele richtingen voor een innovatiefaciliteit aanduiden; 2) Publiek-privaat InnovatieProgramma Recreatie en Ruimte opgesteld en operationeel; 3) BIR (Small Business Innovation Research Programme) call for S proposals: LNV heeft daarvoor in 2009 1 miljoen uitgetrokken. Wellicht 2e tranche in 2010; 4) ndersteuning van ondernemers die met innovatie op het gebied van O recreatie en ruimte bezig zijn; 5) ompetentie-ontwikkeling door organisatie cursusaanbod via Groene C Kennis Coöperatie; 6) oppeling van ondernemersinitiatieven aan de door EZ en IPO K ontwikkelde Regionale Beeldverhalen 7) Stroomlijning kennisontwikkeling; 8) aatschappelijke kosten baten analyse recreatie. M Het traject is op initiatief van toenmalig DG-LNV Van der Zande gestart en heeft met een groep recreatie-ondernemers, wetenschappers, Kenniscentrum Recreatie eerst geleid tot het Manifest van Hattem. Het aantal partijen is tijdens het opstellen van het InnovatieProgramma sterk toegenomen. Zij verenigden zichzelf o.l.v. een kwartiermaker in een Innovatietafel ‘Recreatie en Ruimte’ Deelnemende partijen: ondernemersgroep ‘Recreatie en Ruimte’ , KCR, ANWB, Staatsbosbeheer, Ministeries van VROM, EZ en LNV, LEI, Universiteit Tilburg, NHTV, Platform Toerisme en Recreatie, Groene Kennis Coöperatie. De doorontwikkeling moet vorm krijgen in het InnovatieProgramma. Rond de innovatieve projecten worden bijeenkomsten georganiseerd om de vernieuwingen scherp te benoemen en behapbaar te maken voor derden. Ook worden best practices beschreven en via brochures verspreid. Verder is er ook een studiereis gemaakt naar Engeland om te zien hoe men het daar aanpakt. Langzaam aan ontstaat er zo olievlekwerking. Dat blijkt uit het feit dat de relatief kleine Stichting Innovatie Recreatie & Ruimte (STIRR) door steeds meer partijen als een bruikbaar vehikel wordt gezien om de innovatie vooruit te helpen. Zo hebben IPO en EZ STIRR gevraagd de ontwikkeling van Regionale Beeldverhalen (zie Vrom-raadadvies Groeten uit Holland) te ondersteunen, om te zorgen dat die beeldverhalen gekoppeld worden aan ideeën en initiatieven van ondernemers. Financiële investering InnovatieNetwerk in opdrachten: (over een periode van 4 jaar) • 20 opdrachten: € 383.550,09 (incl. Communicatiegerichte opdrachten) Investering andere partijen (t/m 2010): • STIRR € 600.000 (300.000 publiek, 300.000 privaat) • SBIR 2009 + helpdeskvragen € 1.200.000 • Regionale Beeldverhalen p.m. (nog niet bekend) • Onderwijs € 50.000 (verkenning GKC) Hoe in en in hoeverre LNV(ers) betrokken? Initiator. Is ook betrokken geweest bij de ontwikkeling van het Programma en nu ondersteuner/co-financier. Heeft tijdens het traject een ‘Innovatietafel Recreatie’ opgezet die nu is geëvolueerd tot het InnovatiePlatform Recreatie. Nieuw netwerk/consortium operationeel? Wie zorgt voor doorontwikkeling en/of verspreiding? Hoe zit de doorwerking eruit? (indien reeds van toepassing); Multiplyer-effect per concept: welke andere financiële bronnen zijn aangeboord voor verdere conceptontwikkeling en -doorontwikkeling? Pagina 165
Pagina 167Voor catalogi, online jaarverslagen en onderwijscatalogi zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw brochures.
412 Lees publicatie 107Home