Concept 10: Nieuwe Marken Thema: Ruimte Creëren Waar staat het concept voor? 153 Door het bouwen van kleine aantallen woningen in lage dichtheden komen financiën beschikbaar voor de ontwikkeling van nieuwe, toegankelijke en streekeigen natuur-gebieden. Gebieden die duurzaam beheerd zullen worden door de nieuwe bewoners gezamenlijk. Hierdoor zullen de ruimtelijke kwaliteit en de toegankelijkheid met sprongen vooruitgaan. En dat is op veel plekken hard nodig. Kortom: nieuwe Marken maakt de uitdaging mogelijk om de kwaliteit en toegankelijkheid van natuur en landschap te verhogen en tegelijkertijd tegemoet te komen aan de vraag naar betaalbaar buiten wonen. Wat is de impact van het concept in de praktijk? Welke praktijkeffecten precies? • Voor het ontwikkelen en realiseren van dit concept zijn twee samenwerkingsovereenkomsten gesloten één met een woningbouwcorporatie en één met een projectontwikkelaar. • De samenwerking met de woningbouwcorporatie voor de Nieuwe Marken West is door de corporatie vorig jaar beëindigd. Dit vanwege de crises en de daarmee samenhangende terugtrekkende beweging uit zowel de grond markt (verkoop grond uit portefeuille) als ook terugtrekkende beweging uit vernieuwende projecten. De samenwerking met de projectontwikkelaar heeft ertoe geleid dat na de fase van ontwikkelen, rekenen en tekenen gestart is met onderhandelingen over de aankoop van grond.Deze onderhandelingen lopen op dit moment. • De provincie Gelderland (gedeputeerde Verdaas) heeft DLG verzocht in samenwerking met InnovatieNetwerk te zoeken naar geschikte plekken om in Gelderland Nieuwe Marken te ontwikkelen. Conceptontwikkeling: InnovatieNetwerk i.s.m. de Stichting Ark en Bureau Stroming Pilot West i.o. : met woningbouwcorporatie Pilot Oost i.o.: met een gemeente en projectontwikkelaar Pilot Gelderland: met de provincie Gelderland Dat moeten vooral de partijen doen die de eerste pilots weten te realiseren. InnovatieNetwerk wil in die realisatiefase haar kennis, ervaring en netwerk ten dienste stellen. Financiële investering InnovatieNetwerk in opdrachten: (over een periode van 4 jaar) • 22 opdrachten voor de somma van € 208.102,37 Investering andere partijen (in deze periode): • Projectontwikkelaar: € 26.692,• Woningbouwcorporatie: € 33.468,Hoe in en in hoeverre LNV(ers) betrokken? Nadruk op de netwerkvorming bij gemeenten en provincies en niet bij LNV In gesprekken met medewerkers van Stichting Ark en Bureau Stroming is het idee op tafel gekomen. Basis gedachte was Wonen in je eigen natuurgebied ook als je geen groot inkomen/vermogen hebt. InnovatieNetwerk is naast Ark en Stroming initiatiefnemer van dit idee. InnovatieNetwerk heeft de opdracht gegeven om het idee nader uit te werken in een concept en concrete ontwerpen (naar gelang de plek waar een Nieuwe Marke ontwikkeld wordt). • Januari 2007 - Nieuwe Marken: wonen in je eigen natuurgebied (folder) • December 2008 - Handreiking Instrumentarium ‘Nieuwe Marken’ In dit rapport worden de publiek- en privaatrechtelijke instrumenten beschreven om de doelstellingen van Nieuwe Marken (o.a. verhoging toegankelijkheid natuur en landschap) te realiseren. • 2009 - Uitwerking Nieuwe Marken Oost - vertrouwelijk rapport • 2009 - Uitwerking Nieuwe Marken West - vertrouwelijk rapport • 2010 - rapport over juridische aspecten van mr. Harm Bruggink in voorbereiding Nieuw netwerk/consortium operationeel? Wie zorgt voor doorontwikkeling en/of verspreiding? Hoe zit de doorwerking eruit? (indien reeds van toepassing); Multiplyer-effect per concept: welke andere financiële bronnen zijn aangeboord voor verdere conceptontwikkeling en -doorontwikkeling? Vragen die meer inzicht moeten geven in de toegevoegde waarde van InnovatieNetwerk: Waar is het idee van het concept vandaan gekomen? Welke rol heeft InnovatieNetwerk gespeeld in het conceptontwikkelingsproces? Verschenen rapporten Pagina 164

Pagina 166

Interactieve digitale folder, deze vakblad of verenigingsblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online uitgeven van online folders.

412 Lees publicatie 107Home


You need flash player to view this online publication