132 5) Kantine van de toekomst Waar staat het project voor? / Kern van het concept Bij de meeste beroepsopleidingen (van middelbaar tot hoger) waar voedselbereiding een onderdeel is van het curriculum, staat de maal­ tijdvoorziening (vooral bij de lunch en de kleine pauzes) los van het onderwijs. In veel gevallen is deze uitbesteed aan een catering edrijf. b Dat, terwijl de gezamenlijke schoolmaaltijd dé gelegenheid is om het geleerde in praktijk te brengen. De kantine van de toekomst (een alge­ mene werktitel van het concept met mogelijk meerdere specifieke projecten) wil de scheiding tussen aanbieder en gebruiker doorbreken door de maaltijdvoorziening integraal onderdeel van het onderwijs te maken. De kantine (en de bijbehorende keuken) wordt een bijzonder leslokaal, en een deel van het onderwijsprogramma komt in het teken te staan van de gezamenlijke maaltijd. Welke netwerken/partijen zijn betrokken? Hogeschool HAS Den Bosch, De ValeOuwe, Start-U-Up. Zijn er middelen van andere partijen ingestoken? Bijdrage InnovatieNetwerk € 34.202. Extra bijdragen derden: -- B) Ontwikkeling/Oriëntatie 1) Een Groenlabel voor je buurt Waar staat het project voor? / Kern van het concept Het concept groenlabel voor je buurt beoogt het door zelfsturing verbeteren van de kwaliteit van het buitenleven in de woonomge­ ving. Bewoners bepalen op basis van zelf gekozen/ervaren parameters de kwaliteit van hun buurt. Dit is een nieuw concept dat start in 2010. Welke netwerken/partijen zijn betrokken? Nog niet bekend. Zijn er middelen van andere partijen ingestoken? Bijdrage InnovatieNetwerk: -- Extra bijdragen derden: -- C) Afgesloten 1) Eeticons Waar staat het project voor? / Kern van het concept Eeticons biedt een alternatief voor de informatie op de achterzijde van levensmiddelen erpakkingen. Dezeis vaak moeilijk te begrij­ v pen of slecht leesbaar. Door makkelijk herkenbare iconen op de verpakking te plaatsen, kunnen consumenten in één oogopslag zien wat ze in huis halen. Via deze afbeeldingen kan op eenvoudige wijze relevante informa­ tie over voeding worden gecommuniceerd. Denk hierbij aan calorische waarde, de manier van produ eren, de aanwezigheid c Pagina 143

Pagina 145

Heeft u een uitgave, pageflip of eonderwijscatalogussen? Gebruik Online Touch: archief digitaal bladerbaar publiceren.

412 Lees publicatie 107Home


You need flash player to view this online publication