118 Programma Beheer neemt af en aansprekende resultaten blijven uit. Onderzoek wijst bij herhaling op tegenvallende resultaten. Dit alles ondanks de inmiddels meer dan 100 agrarische natuurverenigingen in ons land en het grote aantal melkveehouders dat zich hier enthousiast voor inzet. Er is behoefte aan nieuwe concepten om agrarisch natuur­ beheer een nieuwe impuls te geven. Van belang is dat er een nieuwe benadering wordt gekozen waarbij de melkveesector nieuwe verbin­ dingen aangaat met maatschappelijke partijen en natuurorganisaties. De ontwikkelingen tot nu toe zijn vaak uit defensief oogpunt gestart en leidden dikwijls eerder tot polarisatie dan tot samenwerking. De tijd lijkt rijp voor nieuwe coalities. Natuurbeheer op melkveebedrij­ ven moet een gedeelde verantwoordelijkheid worden. In een nieuw te formuleren project wordt getracht deze coalities te smeden en een nieuwe aanpak te formuleren. Bijvoorbeeld die van de Natuurdoelboerderij, waarbij voor een bedrijf een natuurplan op maat wordt gemaakt met concrete, te realiseren bedrijfs pecifieke s natuurdoelen. Welke netwerken/partijen zijn betrokken? Wordt in 2010 invulling aan gegeven. 17) Cross-over farming (Courage) Waar staat het project voor? / Kern van het concept Onder deze werktitel zal worden gezocht naar innovatieve vormen van integratie met ‘sectorvreemde’ domeinen. Kan melkveehouderij onderdeel worden van een grotere multi-onderneming en kan de melkveehouder zich ontwikkelen tot multi-entrepreneur of tot mede­ aandeelhouder? Dit beeld gaat verder dan de klassieke ‘verbreding’ die in veel gevallen een tussenfase is in een exit- of transitiescenario. Te denken valt aan gezondheidszorg, recreatie, natuurbeheer, onder­ wijs, entertainment en horeca. Kunnen nieuwe partners, nieuwe investeerders, nieuwe businessconcepten leiden tot nieuwe economi­ sche en maatschappelijke perspectieven voor melkveehouderij in stadstaat Nederland? Welke netwerken/partijen zijn betrokken? Wordt in 2010 invulling aan gegeven. 18) Bedrijfsontwikkeling door co-creatie (Courage) Waar staat het project voor? / Kern van het concept Wanneer de samenleving het platteland als publieke ruimte ervaart, kunnen we dat dan ombuigen van een bedreiging naar een kans? Bedrijfsontwikkeling is nu vaak een individueel, geïsoleerd proces. De boer wil wat en vraagt de samenleving via een wettelijke proce­ dure daarvoor toestemming. Wanneer een boer iets ‘bijzonders’ of iets ‘groots’ wil, leidt dit proces doorgaans tot veel bezwaren en lang­ lopende procedures. Bovendien heeft vergunningverlening alleen betrekking op gebouwen, terwijl datgene wat de omgeving belangrijk vindt, doorgaans veel meer behelst. Kan dat ook anders? Kan het ontwerpen van een melkveebedrijf − niet alleen de gebouwen, maar ook het omringende landschap − in een vorm van co-creatie plaats inden met de ‘omgeving’. Hoe moet v Pagina 129

Pagina 131

Heeft u een uitgave, issue of digitale vaktijdschriften? Gebruik Online Touch: vaktijdschrift online bladerbaar uitgeven.

412 Lees publicatie 107Home


You need flash player to view this online publication