14) ZuivelNatuur (Courage) 109 Waar staat het project voor? / Kern van het concept Het is van belang om nieuwe economische dragers te ontwikkelen voor het beheer en onderhoud van natuurterreinen. De gedachte is dat dit kan door de productie van exclusieve voedingsproducten. Door unieke productkwaliteiten (smaak) te koppelen aan unieke productie­ methoden en -omstandigheden (verhaal en imago), krijgen de produc­ ten een onderscheidende belevingswaarde. Natuurbeheer wordt zo deels gefinancierd uit de markt. Welke netwerken/partijen zijn betrokken? Courage, melkveebedrijf Verduin, melkveebedrijf De Lange, My Eyes, SBB, Natuurmonumenten, Rouveen kaasfabriek, La Place restaurants, LTO Ontwikkelingsfonds, Productschap Zuivel. Er is een samenwerkingsovereenkomst getekend voor de realisatie van dit concept. De samenwerkende partijen zijn: SBB, Natuurmonumenten, Rouveen Kaasmakers, La Place, twee melkvee­ houders en Courage. Zijn er middelen van andere partijen ingestoken? Bijdrage InnovatieNetwerk €25.000. Extra bijdragen derden: Courage € 32.500, Productschap Zuivel € 40.000, Staatsbosbeheer € 7.500 en LTO Noord Fondsen € 16.000. 15) Hiphapje (Kiemkracht) Waar staat het project voor? / Kern van het concept De wereldbevolking verdubbelt de komende vijftig jaar terwijl de aarde niet groter wordt. De productie van dierlijke eiwitten en vetten is een kostbaar proces ten aanzien van hulpbronnen en grondstoffen en heeft een aantal consequenties, waaronder ruimtebeslag en broei­ kasgasemissies. Hierdoor is de druk op maatschappij en omgeving onevenredig groot. Met een eerlijke verdeling van voedsel hoeft er niemand honger te lijden. Consumptie van plantaardige eiwitten in Nederland is marginaal ten opzichte van de vleesconsumptie. HipHapje richt zich op veranderen van het consumptiepatroon door gericht doelgroepen te benaderen met “hippe”design concepten. Het ‘HipHapje’-concept draagt daarmee bij aan de transitie naar consumptie van meer plantaardige eiwitten en minder dierlijke eiwit­ ten. Het ‘HipHapje’-concept is een ketenconcept dat alle schakels van de keten omvat, van producent tot consument. Het ‘HipHapje’-concept beoogt een spraakmakend product op te leveren dat zowel de maatschappelijke discussie ten aanzien van dierlij­ ke eiwitconsumptie zal entameren, hoogwaardige kennisontwikkeling ten aanzien van de productie van designfood zal bevorderen en het areaal van eiwitproducerende gewassen in de biologische en conventio­ nele teelt zal vergroten. De vergroting van het areaal geschiedt onder andere door introductie van nieuwe eiwitrijke gewassen die de poten­ tie hebben soja op de Europese markt te verdringen. Pagina 120

Pagina 122

Scoor meer met een online winkel in uw artikelen. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijs magazines online.

412 Lees publicatie 107Home


You need flash player to view this online publication