1. INLEIDING Aanleiding In 2008 hebben Nederland Maritiem Land samen met InnovatieNetwerk opdracht gegeven voor de uitvoering van een haalbaarheidsstudie ‘Boomkorvissen op aardgas’. Uit deze studie blijkt dat onder bepaalde voorwaarden toepassing van LNG als brandstof voor grotere boomkorkotters technisch mogelijk is en financieel interessant kan zijn. Doelstelling De doelstelling van deze studie is na te gaan onder welke voorwaarden de introductie van LNG in de visserij en aanverwante sectoren (binnenvaart, veer- en havenschepen) haalbaar zou kunnen worden, met andere woorden bij welk volume en vraagconcentratie wordt de distributie van LNG wel haalbaar. Afbakening De tijdshorizon is vijf jaar. De analyse is uitgevoerd vanuit de business optiek van de bedrijven, met nadruk op de potentiële economische voordelen. De milieuvoordelen van lagere emissies komen op de tweede plaats. Focus ligt op visserij en binnenvaart. Opzet rapport Het rapport plaatst de mogelijkheden van het gebruik van LNG in Nederland in een breder perspectief. Het feit dat gas de laatste jaren goedkoper is geweest dan olie is op zich geen garantie voor de toekomst. Hoofdstuk 2 biedt een globale analyse van de energiemarkt op basis van de gegevens op wereld- en EUniveau. De groeiende rol van LNG zal waarschijnlijk ook tot structurele veranderingen op de LNG markt leiden met gevolgen voor beschikbaarheid en prijsvorming. Hoofdstuk 3 gaat in op de potentiële vraag naar LNG vanuit een aantal relevante sectoren die qua inzet voor LNG in aanmerking zouden kunnen komen: visserij, binnenvaart en short sea shipping (lijndiensten). Op basis van de omvang van deze vloten, hun economische situatie en de recente investeringsniveaus wordt de kans van toepassing van LNG in deze sectoren beoordeeld. Aanbod van LNG voor kleine verbruikers komt aan bod in hoofdstuk 4. De aanwezigheid van grote terminals als Gates in Rotterdam is op zich geen garantie voor de beschikbaarheid van kleine hoeveelheden LNG voor individuele schepen. Een belangrijke voorwaarde voor de introductie van LNG is het bestaan van sluitende regelgeving met betrekking tot gebruik, transport, opslag en overslag. Dit onderwerp wordt in hoofdstuk 5 besproken. Hoofdstuk 6 schetst de redenen waarom LNG wel ingevoerd kon worden in Noorwegen en de eventuele rol van het station in Oss voor de mariene sector. Onderzoeksaanpak Het onderzoek is in twee fasen uitgevoerd. Tijdens de eerste fase is de relevante literatuur verkend en een aantal interviews gehouden met als doel een totaaloverzicht te schetsen en gedetailleerde vraagstelling voor de tweede fase voor te bereiden. In de tweede fase zijn vervolginterviews gehouden om tot de nodige verdieping te komen. 4 Pagina 4
Pagina 6Voor archief, online reclamefolders en gebruiksaanwijzingen zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw sportbladen.
411 Lees publicatie 106Home