SAMENVATTING EN CONCLUSIES De doelstelling van deze studie is na te gaan onder welke voorwaarden gebruik van LNG in de visserij en aanverwante sectoren haalbaar zou kunnen worden. De gehanteerde tijdshorizon is vijf jaar. Nadruk ligt in de eerste plaats op de verwachte economische voordelen van LNG. De milieuvoordelen komen op de tweede plaats. Sinds 2003 ligt de prijs van LNG onder de prijs van olie, in termen van energie-eenheden, maar de twee prijzen zijn nauw gerelateerd. Het kan niet worden verwacht dat LNG structureel substantieel goedkoper blijft dan olie. Productie en distributie van LNG zullen in de komende jaren snel verder worden ontwikkeld. De prijs zal mede afhankelijk zijn van de energiebehoefte van de opkomende economieën. LNG kan worden toegepast op vissersschepen boven 1.500 pk (ca. 40m). Deze vloot van 80 vaartuigen verbruikte in 2008 104.000 m3 gasolie. Ondanks de financiële haalbaarheid van de toepassing van LNG, zijn de kansen in de praktijk beperkt en wel om de volgende redenen: • Slechte financiële positie laat weinig ruimte toe voor nieuwe investeringen. • De prioriteit bij eventuele investeringen ligt bij de invoering van maatschappelijke acceptabele vistuigen. Lopende technologische ontwikkelingen zullen het brandstofverbruik in de komende jaren beperken, en mogelijk zelfs halveren, waardoor de voordelen van LNG kleiner worden. • Het is onwaarschijnlijk dat er in de toekomst opnieuw grote boomkorkotters gebouwd worden, die voor LNG geschikt zijn. • LNG voortstuwing brengt aanzienlijke investeringen met zich mee, maar zolang LNG niet algemeen ingevoerd is zal de prijs van een tweedehands schip hierdoor negatief worden beïnvloed. De 7.000 schepen van de Nederlandse binnenvaartvloot verbruiken jaarlijks 960.000 ton brandstof. Door de economische crisis bestaat een overcapaciteit van circa 30%. Een herstel van de economische situatie wordt in 2014 verwacht. In welke mate tot die tijd geïnvesteerd wordt is onzeker. De lijnvaart van en naar de Nederlandse havens verbruikt ongeveer 2.3 mln ton brandstof. Ook deze sector ondervindt de negatieve gevolgen van de economische crisis. Beschikbaarheid van LNG voor kleinschalige distributie vormt een belangrijke bottleneck. Een economisch rendabele distributie is alleen mogelijk vanuit een opslagplaats van circa 10.000 m3, met een jaarlijkse doorvoer van 50.000 m3. Rotterdam is de meest aangewezen locatie, gezien het aandeel in short sea shipping en binnenvaart en de centrale ligging ook voor de bediening van schepen in andere havens, inclusief de visserij. Voor de Gate terminal, met een doorvoer van 12 mlrd m3 per jaar vormt de kleinschalige afzet echter nauwelijks een interessante markt, omdat het niet opweegt tegen de nodige operationele en infrastructurele investeringen. De eerste stappen voor de ontwikkeling van de nodige wet- en regelgeving voor kleinschalige distributie van LNG worden in 2010 gezet. Voor de binnenvaart zal het ADN-verdrag moeten worden aangepast, een procedure die minimaal twee jaar in beslag zal nemen. Ook voor opslag en overslag zullen milieu- en veiligheidseisen moeten worden geformuleerd en in regelgeving worden vertaald. Na 2016 worden verschillende internationale overeenkomsten van kracht om de scheepsemissies te beperken. De timing van de gevolgen van deze ontwikkeling ligt voorbij de tijdshorizon van deze studie. In het algemeen moet worden geconcludeerd dat de visserij en binnenvaart, door hun relatief kleine omvang, geen rol van trendsetters kunnen spelen, die de beoogde technologische ontwikkeling kunnen initiëren. Ze zullen LNG op grotere schaal kunnen toepassen nadat de nodige infrastructuur door grotere spelers (short sea shipping) zal worden ontwikkeld. De economische crisis, gebrekkige regelgeving en de onbekendheid van LNG zowel bij reders als autoriteiten, maken het onwaarschijnlijk dat LNG anders dan experimenteel in de komende 5 jaar als scheepsbrandstof in deze twee sectoren gebruikt zal worden. 3 Pagina 3
Pagina 5Scoor meer met een e-commerce shop in uw maandbladen. Velen gingen u voor en publiceerden PDF's online.
411 Lees publicatie 106Home