28 Castle Vally in Utah (US). VRB heeft recent een contract getekend voor de levering van een 1.5 MW/2 MWh-systeem voor een windpark in Ierland. Door de specifieke eisen die aan de accu worden gesteld, zijn conventionele batterijen niet geschikt voor deze toepassing. Dit is de eerste commerciële toepassing van deze technologie voor windparken en is een belangrijke stap in het ontwikkelingspad. Als de redox flow-systemen zichzelf hebben bewezen in dergelijke stationaire toepassingen, zal de stap worden gemaakt om het tevens toe te passen in elektrische voertuigen. Daarvoor is niet alleen de redox flowaccu nodig, maar ook een goed elektrisch voertuig dat voldoende opslagruimte voor elektrolyt biedt. Elektrische voertuigen worden nu nog op kleine schaal toegepast. In Rotterdam rijden 6 elektrische parkshuttles tussen metrostation Kralingse Zoom en Rivium bedrijvenpark. In Eindhoven rijden hybride bussen. De hybride voertuigen van Toyota, Nissan, Honda, Lexus en General Motors worden snel populairder (zie www.hybridcars.com en paragraaf 4.6). VRB Power Systems heeft elektrische golfkarretjes uitgerust met een vanadium/vanadium-redox flow-accu. Deze accu kan net als een “conventionele” accu worden geladen via een stekker en het elektriciteitsnet. Het is echter de bedoeling dat op termijn de automobilist zijn accu kan laden door deze te vullen met geladen elektrolyt. Ontladen elektrolyt kan dan opnieuw worden geladen. Dit wordt echter nog nergens gedaan en moet nog worden ontwikkeld. Een belangrijke stap die hiervoor moet worden gezet, is de ontwikkeling van een tanksysteem, waarbij ontladen elektrolyt uit de auto wordt gehaald en er tegelijkertijd geladen elektrolyt in de auto wordt gepompt. 4.2 2012: Agrariër en eigen bedrijf: twee voorbeeldprojecten Zodra de redox flow-systemen zichzelf stationair hebben bewezen, zijn de eerste demonstratieprojecten van mobiele toepassingen noodzakelijk. Als eerste stap tot succes kan de boer een redox flow-accu gebruiken om zijn eigen vraag aan elektriciteit af te stemmen met het aanbod van duurzame elektriciteit op zijn bedrijf. De energie uit wind, zon en biomassa wordt opgeslagen in de redox flow-accu, en zodra de agrariër elektriciteit nodig heeft – om bijvoorbeeld het klimaat of de belichting in zijn kas te regelen of om een stal te verwarmen of koeien te melken en de melk te koelen – haalt hij deze uit het redox flow-systeem. Als de ontwikkeling van het tanksysteem is voltooid, kan een agrariër zijn interne vervoersmiddelen (bijvoorbeeld een trekker of een vorkheftruck) vervangen door een elektrisch voertuig op elektrolyt en zijn duurzame energie ook al gebruiken voor intern vervoer. De eisen aan de actieradius van deze voertuigen zijn lager dan voor personenvervoer. Daarmee is deze toepassing eerder haalbaar. De agrariër is dan in staat te voorzien in zijn eigen elektriciteitsbehoefte en is niet meer afhankelijk van een energieleverancier. Pagina 35

Pagina 37

Scoor meer met een webwinkel in uw weekbladen. Velen gingen u voor en publiceerden publicaties online.

301 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication