20 3.1.2 Inpassing in het net Door het elektriciteitsopslagsysteem is de inpassing van de duurzame energiebronnen bij de boer in het elektriciteitsnet eenvoudig te realiseren. Deze aansluiting hoeft niet te worden uitgelegd op de piekvraag van het bedrijf of de pieklevering van de duurzame energiebron: door de opslag van elektriciteit kan het opslagsysteem eventuele pieken opvangen. Dit voorkomt hoge investeringskosten. 3.1.3 Positief imago Omdat de agrarische sector meewerkt aan een duurzame samenleving, zal dit een zeer positieve bijdrage leveren aan het imago van de duurzame agrarische sector. Wie wil er nou niet duurzame brandstoffen tanken bij de boer? 3.2 Voordelen voor de maatschappij 3.2.1 Elektromotor: forse verbetering van lokale luchtkwaliteit én geluidsreductie Het rijden in elektrische auto’s heeft een aantal grote voordelen voor de maatschappij. Een elektrische auto heeft geen verbrandingsmotor meer. Het fijn stof en NOx dat ontstaat bij de verbranding van de nu gangbare brandstoffen, komt niet meer vrij bij een auto met elektromotor. Kortom: de uitstoot van fijn stof en NOx door auto’s zal drastisch verminderen wanneer iedereen met een elektromotor rijdt. Hierdoor verbetert de luchtkwaliteit, wat de leefomstandigheden in steden en rondom drukke verkeersaders sterk ten goede komt. Bovendien stoot een elektrische auto per saldo geen CO2 uit als die stroom duurzaam is opgewekt (zie volgende paragraaf). Tevens is een elektromotor in staat om remenergie om te zetten in elektriciteit. Deze elektriciteit wordt vervolgens opgeslagen in het opslagsysteem en daarna omgezet in beweging van de auto. De gevolgen hiervan op het verbruiksrendement zijn sterk afhankelijk van het gebruikspatroon van de auto (veel remenergie in stadsverkeer en weinig remenergie op de snelweg). Een elektromotor is bovendien heel stil, waardoor een groot deel van de geluidsoverlast, veroorzaakt door auto’s, verdwijnt. Geluidsoverlast veroorzaakt door de wrijving van de banden over de straat zal blijven bestaan. Als iedereen in een elektrische auto rijdt, zijn er minder en/of minder hoge geluidsschermen en Pagina 27

Pagina 29

Interactieve internet magazine, deze reclamefolder of weekblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal maken van online brochures.

301 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication