Conceptwijzer april 2009 Denk bijvoorbeeld aan fake-campagnes. Er zijn veel producten specifiek gericht op kinderen met veel suiker, vet of kleurstoffen. Iedereen weet dat dit niet gezond is voor kinderen en toch wordt het geproduceerd, verkocht en wordt er reclame voor gemaakt. Je kunt dan producenten van levensmiddelen confronteren met promotiecampagnes voor fictieve producten, zoals reclame voor melk voor baby’s met toegevoegde cafeïne en suiker ‘voor springlevende kinderen’. Een dergelijke aanpak kun je heel serieus neerzetten in vakbladen. Het doel is dan om producenten (marketing & sales mensen, maar ook de R&Ders) aan het denken zetten. En je kunt denken aan de introductie van vetbonuspunten bij vette producten: ‘bij 100 hamburgers krijgt u een waardebon voor een gratis liposuctie’. Een andere mogelijkheid is een Effie voor de ‘foutste campagne’. De makers van de marketingcampagnes (reclamebureaus) misleiden door een prijs voor de ‘beste’ reclame uit te reiken, a la de Effies (meest effectieve reclame campagne). ‘Beste’ is dan de campagne die het beste met een ongezond product de ouders en kinderen weet te misleiden. Er kan een publieksprijs en een prijs door experts (bij voorbeeld het Voedingscentrum) uitgereikt worden. Veel aandacht in de pers maakt dat de reclamemakers er wel over na moeten denken. In samenwerking met topkoks een Online Receptenboek uitbrengen, met goede keuzerecepten en recepten voor het bereiden van bedreigde vissoorten. Spelelement: als de vis bedreigd is hoort de speler PIEP, de waarschuwing dat deze vissoort bijna uitgestorven is. 2 . Supermarkt van de toekomst Er zijn mogelijkheden om aan te sluiten bij de ontwikkeling van de ‘Supermarkt van de Toekomst’. Daarbij worden consumenten verleid tot maatschappelijk verantwoord consumeren. Denk hierbij aan eerlijke beelden over intensieve dierhouderij bij de ingang van supermarkten. Ook is het denkbaar om blikjes ‘tonijn’ uit te delen. Als deze thuis opengemaakt worden, blijkt er alleen zeewater in te zitten, met een briefje: ‘De tonijn is bijna op en in de bijvangst vinden veel dolfijnen de dood. Koop alleen duurzaam gevangen vis’. 3 . Gezonde wijk Gezond gedrag moet gestalte krijgen in de dagelijkse leefomgeving van mensen. Uit onderzoek blijkt dat één op de drie mensen regelmatig last heeft van geluidsoverlast. Een deel van deze overlast is te wijten aan vlieg- of wegverkeer, maar een aanzienlijk deel is te wijten aan burenlawaai. In sommige gevallen is er sprake van gebrekkige communicatie tussen bewoners; voor veel mensen is de simpele boodschap ‘kan het alstublieft wat zachter’ al een grote stap. In andere gevallen is er sprake van daadwerkelijk horkerig gedrag. Om geluidsoverlast tussen buren aan te pakken, staan verschillende denkrichtingen open. De woningbouwcorporatie kan overlastgevers bij elkaar zetten in zogenaamde herrieflats of horkenflats. Of zij kunnen een geluidslabel introduceren bij huurwoningen; dan weet je wat je huurt. Pagina 2

Pagina 4

Interactieve ekrant, deze pdf of reclamefolder is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online publiceren van web vakbladen.

369 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication