Ook deze notitie is weer papier! vaak gewerkt met de strategie van de bypasses om experimenteerruimte te creëren. Kennisassimilatie lijkt oplosHet bestaande systeem wordt omzeild. baar zoals in sprookjes. Maar Daarmee wordt echter afstand gecreëerd de paradox in sprookjes is juist met het bestaande systeem. Die afstand gelegen in het feit dat het pro- overbrug je niet met papier. De afstand is bleem zich steeds opnieuw in het begin nuttig om het idee zijn ontvoordoet. Waarom vertellen we wikkelplek te geven. Maar wat zijn de anders sprookjes keer op keer? gevolgen voor de volgende fase van brede verspreiding? Dan zijn we juist geïnteresseerd in de ontvanger, en minder in de zender. Werkt de bypass-strategie wel in de fase waarin het gaat om inwerken en doorwerken van kennis op nog onbekende plaatsen? Voor het vraagstuk van kennisassimilatie bleek het zinnig om de fasen te bezien die op de eerste experimenten volgen. Welke eigenschappen hebben zij, welke hindernissen werpen zij op, en hoe kan daarop worden ingespeeld? De hindernissen 7 Op school leren we rekenen. De meester legt het uit. We maken sommen en dan kunnen we rekenen. Dat doen we ook nog op dezelfde manier. Zoals het een goed sprookje betaamt, verhaalt ook onze zoektocht naar kennisassimilatie van drie hindernissen waar we tegenaan liepen en die we moesten overwinnen: Hindernis 1. De maatschappij staat niet altijd open voor ideeën en innovaties. Juist innovatieve aanpakken vormen een bedreiging voor het bestaande systeem met zijn historisch gegroeide werkwijzen en procedures. We hebben gekeken naar assimilatieprocessen in de biologie om een nieuw vertrekpunt te vinden. Het omgaan met deze hindernissen is beschreven in hoofdstuk 3, ‘De analogie met het trage systeem’. Deze hindernis doet denken aan een verjaardagsfeestje. Je hebt iets belangrijks te melden, maar iedereen praat door elkaar heen met zijn belangrijke boodschap, en je boodschap gaat verloren in de veelheid van stemmen... en de andere boodschappen. Hindernis 2. Ons eigen denken over kennis en leren hebben we op school opgedaan. We denken vanzelfsprekend in kennis overdragen, oefenen en toepassen. Maar werkt dat wel bij nieuwe, innovatieve concepten? Wat gebeurt er als je kennis van de zender én ontvanger nodig hebt om tot geslaagde kennisassimilatie te komen? De zender heeft vaak iets abstracts, terwijl de ontvanger kennis heeft van de concrete situatie en praktisch voordeel wil zien. In deze werkelijkheid is ons schools leerconcept niet Pagina 12

Pagina 14

Heeft u een rapport, paperator of web gidsen? Gebruik Online Touch: sportblad online bladerbaar op uw website plaatsen.

347 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication