6 In feite gaat het hier niet om de frustratie dat rapporten in de spreekwoordelijke la belanden. Het dreigende verlies van nieuwe kennis, vervat in concepten, is hier aan de orde. Waarom worden goede nieuwe concepten en vernieuwende ideeën niet massaal omarmd en op andere plaatsen toegepast? Waarom gaan partijen op de oude voet door? Met deze vragen ging het project ‘Space Acedemy van start. Het project heeft later de naam ‘Kennisassimilatie’ gekregen. Innovatie als probleem “Ik dacht dat innovaties altijd kansen waren.” Experimenten, vernieuwende concepten, proeftuinen, et cetera Zijn te beschouwen als pogingen om met het systeem, het In gesprek gaan met het systeem heersende regime, in gesprek te gaan en is een keuze. Je kunt het systeem het te veranderen. InnovatieNetwerk ook ontwijken of negeren. heeft in de afgelopen jaren een aanpak ontwikkeld waarin vernieuwende concepEen nieuw concept vraagt om ten centraal staan. Het idee hierbij is dat ‘participatieve overdracht’. nieuwe concepten een impuls kunnen Anderen moeten mee gaan zijn voor innovaties in maatschappelijke doen en iets gaan ervaren van systemen. Ze verfrissen en maken nieuwe het nieuwe concept. mogelijkheden zichtbaar. Aansprekende concepten zijn bedoeld om te verleiden tot anders denken en doen. Het ontwikkelen van een concept gebeurt altijd op een bepaalde plaats en in een bepaalde context. Er ontstaat een groep van mensen die het concept door en door kennen en erin geloven. De gelovigen (believers) in een concept willen het erg graag overdragen, maar dat kan vaak niet, want de ontvangers zijn er niet klaar voor. Althans, vanuit het perspectief van de gelovigen. Wie weet hebben de ontvangers wel degelijk goede argumenten om het huidige systeem te verdedigen. Nieuwe concepten zijn niet vanzelfsprekend welkom. Wat betekent dit voor kennisoverdracht in deze realiteit? Juist omdat er bij systeeminnovaties ook de nodige institutionele belemmeringen te verwachten zijn (die worden opgeworpen door het ‘oude’ systeem), weten we als geen ander dat de aanname van een zichzelf verkopend concept nogal naïef is. Wie gelooft dat een goed concept zichzelf verkoopt, mag optimistisch heten. In de praktijk gebeurt dat namelijk vrijwel nooit, hoe goed het nieuwe concept ook is. Er is soms zelfs geen experimenteerruimte voor goede ideeën. Het maatschappelijke systeem is op zijn minst traag, uit zichzelf niet open om vernieuwende concepten te adopteren. Bij InnovatieNetwerk is in het recente verleden Pagina 11

Pagina 13

Heeft u een catalogus, digitaal bladeren of online handleidingen? Gebruik Online Touch: presentatie digitaal uitgeven.

347 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication