Conceptwijzer Juni 2008 De Lifestyle Ervaringswinkel is de winkel die bij uitstek geschikt is voor de moderne, bewuste mens. Boodschappen doen ervaart deze consument niet als pretje. Dat kan anders! Deze veeleisende consument wil verse (top) kwaliteit, edutainment rondom voeding voor zichzelf en de kinderen (o.a. met kookworkshops), maar ook gemak bij het bestellen. Natuurlijke producten en de modernste technieken zijn in symbiose met elkaar. Men heeft tijd voor de dingen die leuk en zinvol zijn. Wat daar niet aan voldoet moet snel en foutloos. met een sterke aantrekkings-kracht naar de doelgroep van consumenten die heel bewust willen weten wat ze eten. Goede informatieverstrekking staat centraal. De Nieuwe Buurtsuper is de ‘ouderwetse nieuwerwetse’ variant van de groentezaak om de hoek van vóór de jaren ’70 uit de vorige eeuw. Centraal staat de sociale en gezellige betrokkenheid van de buurtbewoners met elkaar en via de “Nieuwe Buurtsuper”. Loyaliteit wordt opgebouwd met een gratis appel of peer voor de kinderen en niet met een klantenkaart. In de presentatie werkt men zo min mogelijk met verpakkingen, maar met bijvoorbeeld retourverpakkingen of milieuvriendelijke zakken. bestaande (en nieuwe) distributievormen. Waar op basis van unieke regionale kenmerken meerwaarde van producenten aangeboden wordt. De producenten delen mee in de retailopbrengsten (marges) en voor de consument is het aantrekkelijk omdat de producten ‘convenient’ (onestop-(fun)-shopping) aangeboden worden. Hoe verder? Deze zes modellen worden momenteel in de markt getoetst bij relevante marktpartijen. Dit leidt tot verrijking, aanpassing en verdere selectie van businessmodellen. Mogelijk ontstaan in die gesprekken ook nieuwe business modellen. Momenteel zijn er veel initiatieven die geheel of gedeeltelijk aansluiten bij het project. De komende tijd bekijken we hoe InnovatieNetwerk en SDG die initiatieven met elkaar in verband kunnen brengen. Daarnaast doen zich nieuwe kansen voor door de shake-out in de retail, die zich nu, anno 2008 afspeelt. Bestaande vestigingspunten kunnen nu een vernieuwende positie in de markt innemen. Wij zijn zeer benieuwd of de retail onze visie daarop deelt. De komende tijd is vooral interessant voor vernieuwende ondernemers die met de vertrekpunten van het project een start in de markt willen maken. InnovatieNetwerk wil het liefst ondersteuning bieden waar initiatieven elkaar versterken. En InnovatieNetwerk wil een groep van ketenpartijen uitnodigen deel te nemen in één of meer realisatie trajecten, komend jaar. De Nieuwe Plattelandswinkel is een aantrekkelijke, geheel nieuwe retail-formule waarbij (jonge) gezinnen, vooral vanuit de stedelijke gebieden hun periodieke (weekend)boodschappen doen. Centraal daarbij staat het vers en regionaal kopen. Maar evenzeer biedt de formule allerlei mogelijkheden voor informeren, leren en spelen voor in het bijzonder kinderen en in het kielzog de ouders. De Gezonde Winkel heeft emotionele meerwaarde naar de gezonde en bewust levende moderne mens. Het is een geheel vernieuwde en moderne retailformule De Restaurantwinkel is de ‘leerschool’ voor de Bourgondische consument die het heerlijk vindt om buiten de deur te eten, waar men culinair verrast wordt. Soms met hoogstaande culinaire gerechten, maar vaak ook tamelijk eenvoudig, maar overheerlijk. Men leert en ervaart in het restaurant, koopt in de winkel en gaat thuis aan de slag. Deze consument wil dit ook zelf thuis ten uitvoer brengen en het liefst daarmee de show stelen voor vrienden en kennissen. Liefst ook met regionale producten, aangevuld met exotische ingrediënten. De Megastore shop-in-the-shop staat model voor de basisgedachte van het zo effectief mogelijk gebruik maken van Pagina 3

Pagina 1

Interactieve digitale reisgids, deze editie of tijdschrift is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het bladerbaar maken van online presentaties.

312 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication