Conceptwijzer Juni 2008 pen meer, maar een grondige analyse, samen met verschillende geïnteresseerden, van diverse businessconcepten die onze dromen tot werkelijkheid kunnen maken. Bij vervolgstappen is aandacht voor een betere verdeling van de waarde¬vermeer dering over de keten cruciaal. Supermarkten hebben een grote macht opgebouwd in de keten van de voedingsindustrie. Veel verwerkers voelen zich tegenwoordig teruggedrongen in de marge en leggen de prijsdruk zelf weer neer bij de boer en tuinder, die steeds minder overhouden aan hun inspanningen. Méér van de winst, die aan het einde van de keten wordt gemaakt, zal dus ten goede moeten komen aan de producent. En in het licht van een verdere reductie van de “food miles” van ons eten is het zaak om meer producten te benutten uit de streek van de consument. Zo’n meer regionale inslag breekt met een trend die we de afgelopen decennia hebben gezien: veel kleine ondernemers in de detailhandel en de retail, zoals de groenteboer, de slager en de bakker zijn verdwenen door zware prijsconcurrentie. Consumenten zijn hier uiteindelijk de dupe van. Zij missen de informatie, service, diversiteit en kwaliteit die de lokale specialisten hen kunnen bieden. Wanneer blijkt dat één of meerdere businessconcepten een goede basis kunnen vormen voor een gezonde economische exploitatie, dan kunnen we de volgende stap naar implementatie nemen. en de retail, en ze moeten sterk regionaal geworteld zijn. Vanuit deze opdracht van Innovatie-Netwerk heeft de Strategic Development Group (SDG) meerdere businessmodellen ontwikkeld, die zijn verbeeld in “huizen”. De nieuwe supermarkt Een belangrijke functie van de nieuwe supermarkt is ook dat hij uitnodigt tot leren, en bezoekers informeert over de achtergronden van ons eten. Waar komt het vandaan? Hoe wordt het geproduceerd? Wat doet het met je? De winkel krijgt een andere uitstraling en stimuleert klanten tot meer bewuste keuzes. Dat gaat ook haast vanzelf als je het gevoel hebt dat je de appels zelf plukt, de versgelegde eieren zelf raapt. Zo krijgt de bezoeker voeling met de bronnen van ons eten, met de productieomgeving en met de natuur. We zien ook dat consumenten in toenemende mate waardering hebben voor ondernemers die gezonde, lekkere en verantwoorde producten aanbieden. De markt voor biologische en regionale producten blijft groeien. De huidige vorm van anonieme massaproductie op globale schaal wekt weer de interesse in productie uit de eigen streek. Fast food maakt plaats voor slow food, smakeloze commodities verliezen van prachtige niche producten. De vraag is echter of zo’n nieuwe visie ook daadwerkelijk op grote schaal en bij het brede publiek de omslag naar duurzame, smakelijke en gezonde retailformules mogelijk zal maken. De economische haalbaarheid van nieuwe formules zal daar bepalend zijn. Businessconcepten voor nieuwe retailformules De eisen die we stellen aan nieuwe retailformules zijn helder: ze moeten een eerlijker resultatenbalans bewerkstelligen tussen primaire producenten, verwerkers Hoe is SDG te werk gegaan? Elk businessmodel moet volgens SDG recht doen aan dertien aspecten die cruciaal zijn voor commerciële ondernemingen. Per aspect heeft SDG meerdere mogelijkheden uitgewerkt. De doelgroep kan bijvoorbeeld bestaan uit gezinnen met jonge kinderen, maar ook uit mensen uit de buurt. En de winkel kan efficiënt en comfortabel inkopen als functie hebben, maar ook buurtbetrokkenheid. Door die mogelijkheden (‘bouwstenen’) per aspect te combineren is SDG uiteindelijk gekomen tot zes specifieke businessmodellen die onderling weliswaar (sterk) onderscheidend zijn, maar op zichzelf coherent. De Lifestyle Ervaringswinkel (zie figuren) is een voorbeeld van een businessmodel. De figuren laten per aspect zien op welke keuzes dit model is gebaseerd, verdeeld over twee huizen. We zien daar dat de donkerblauwe en lichtblauwe ‘stenen’ het fundament vormen door dit model. Ieder businessmodel, is gemarkeerd met een kenmerkende naam, de ‘vlag op het dak’. Elk model creëert op deze manier een ander samenspel van bouwstenen. Hieronder worden de zes modellen die tot nu zijn ontwikkeld nader toegelicht. Pagina 1

Pagina 3

Voor presentaties, online spaarprogramma en edities zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw edities.

312 Lees publicatie 100Home


You need flash player to view this online publication