s RogieR ARntz “Gefeliciteerd! Jouw jam is de lekkerste.” Rogier Arntz van Gijs uit Udenhout Onder de naam ‘Gijs’ worden Hollandse producten in supermarkten verkocht. Het bedrijf StreekSelecties verzorgt de commerciële exploitatie van dit merk. Rogier Arntz is het gezicht van de onderneming. Hij vertelt meer over dit initiatief. “Gijs is een puur Hollands merk. De mensen die achter de schermen van Gijs werken, zijn constant op zoek naar mooie streekproducten. Mensen vinden de Franse keuken zo goed en ze zijn jaloers op de Italianen en de Spanjaarden met hun heerlijke producten. We vergeten dat er op eigen bodem ook prachtige spullen groeien.” Gijs brengt die producten dichterbij de consument. “Tot voor een paar jaar terug leidde ik een bedrijf waar de focus op grote A-merken lag. Hoe we die zichtbaarder kregen in de schappen van de supermarkt. In die tijd las ik een onderzoek, waarin stond dat er een grote behoefte aan streekproducten in Nederland was. In de supermarkten werd aan die vraag niet voldaan. Dat onderzoek is opgepakt door Agro & Co, een Noord-Brabantse ontwikkelingsmaatschappij, die nieuw ondernemerschap in de agrofoodsector stimuleert.” Op werkbezoek Rogier Arntz werd directeur van deze ontwikkelingsmaatschappij. “Van de 25 miljard euro omzet in de retail in Nederland, komt slechts een half procent uit streekproducten. Nagenoeg niets dus. Terwijl streekproducten zo’n vijf procent van de omzet kunnen uitmaken. Om in dat gat te springen, moet je gebruik maken van de supermarkt.” Om dat kanaal te bereiken, is het bedrijf StreekSelecties opgericht. StreekSelecties heeft het merk Gijs ontwikkeld. Het bedrijf is op zoek gegaan naar bijzondere producten voor een groter publiek. De organisatie maakt een verbinding tussen producenten en supermarkten. Bijna geen enkele leverancier van Gijs heeft ervaring met supermarkten. 34 35 De lekkerste pruimenjam van Nederland “Hoe gaat dat? Stel: wij willen een nieuwe pruimenjam introduceren. Dan verzamelen we de twintig lekkerste pruimenjams van Nederland. Deze laten we door een consumentenpanel proeven. Hebben we de lekkerste jam gevonden, dan gaan we op bezoek bij de maker: ‘Gefeliciteerd! Jij maakt de lekkerste pruimenjam van Nederland.’ Vervolgens polsen we bij de jammaker of hij voor een grotere markt wil gaan produceren. Misschien maakte de boer tot nu toe zijn jam in zijn eigen keuken met een afzet van enkele potjes per week. Als wij met de producent in zee gaan, komt er niet een keer per week een fietser langs voor een potje jam, maar rijdt er een vrachtwagen voor. ” Pagina 18

Pagina 20

Heeft u een vakblad, i-brochure of digi-cursussen? Gebruik Online Touch: gids bladerbaar maken.

521 Lees publicatie 197Home


You need flash player to view this online publication