20 3.2.c Deelprogramma Kookboek voor en door kinderen en hun ouders De werkgroep Materiaalontwikkeling gaat aan de slag met het maken van een digitaal kookboek met bereidingsvideo’s met aandacht voor effectieve voedingszorg. Uitgangspunten hierbij zijn: bestaand materiaal, voor en door kinderen en ouders, eigen gezonde succesrecepten en tips, bestemd voor basisschoolleerlingen, positieve aanpak, proces even belangrijk als product, mogelijk in samenwerking met bedrijven. 3.3 Programmalijn 3. Monitoring en evaluatie bij kinderen met een chronische aandoening Zoals eerder is vermeld, is in maart 2011 de wetenschappelijke basis gelegd voor een onderzoeksprogramma om het effect van interventies in het voedingsbeleid op LZK-scholen te volgen (Joosten et al., 2011). Daarbij is een nulmeting uitgevoerd, waarbij de volgende aspecten zijn nagegaan: • De individuele voedingstoestand door meting van gewicht, lengte en bovenarmomtrek; • Het risico op ondervoeding te meten m.b.v. STRONGkids-risicoinstrument Screening tool risk on nutritional status and growth; • Kwaliteit van leven voor kind en ouder m.b.v. de EQ 5-vragenlijst; • Het voedingsaanbod: warme maaltijd, brood of voeding van thuis; • Extra voedingszorg op school; • (Demografische) kenmerken: ziekte, leeftijd, geslacht, sociaaleconomische status, etniciteit. Het huidige voorstel is om dit onderzoek te vervolgen middels een longitudinaal cohort-onderzoek en tevens uit te breiden door twee andere uitkomstvariabelen toe te voegen, te weten: zelfredzaamheid en leerprestaties. Leerprestaties zijn de mate van gewaarwording en aandacht, inclusief het vermogen tot denken en interpreteren, die de uitkomst van prestaties beïnvloeden. Vergelijkingen van leerprestaties van één kind onder verschillende omstandigheden zijn beter bruikbaar als indicator van omgevingsgerelateerde invloeden dan de leerprestaties die tussen verschillende leerlingen of tussen scholen worden gemeten. In overleg met het schoolteam en aansluitend op wat op school gebruikt wordt, worden cognitieve leerprestaties geoperationaliseerd en gemeten. Te denken valt aan een schoolverslag en het leerlingvolgsysteem. Indirecte factoren zoals concentratievermogen en geheugen zijn interessant. Doel van dit cohort-onderzoek is het verkrijgen van inzicht in de rol van voeding(szorg) voor kinderen met een chronische aandoening en de effecten op 1) de voedingstoestand, 2) de zelfredzaamheid, 3) de Pagina 25

Pagina 27

Scoor meer met een webshop in uw publicaties. Velen gingen u voor en publiceerden maandbladen online.

502 Lees publicatie 185Home


You need flash player to view this online publication