3.2.b Deelprogramma Videocoaching middels de Show, Talk en Actmethodiek De STA-methode is ontwikkeld voor ouders van jonge gezinnen, om dilemma’s en uitdagingen rondom een gezonde leefstijl bij zichzelf en hun opgroeiende kinderen beter te leren herkennen, te bespreken en aan te pakken (www.media-gezondheid.nl). Er wordt gebruik gemaakt van filmpjes die ouders zelf in hun gezin maken. Het gaat om het filmen van situaties in het gezin die goed gaan en competenties waarover de ouders beschikken. Deze positieve benadering is een belangrijk aspect van de STA-methode. Het door de ouders gemaakte beeldmateriaal wordt tijdens een bijeenkomst getoond (Show) en gebruikt als discussiestarter (Talk), waarna de ouders en opvoedcoach tips met elkaar delen over opvoedsituaties met betrekking tot een gezonde leefstijl. De ouders brengen die tips vervolgens zelf in de praktijk (Act). Door de praktische aanpak, waarbij de ouders zelf filmen, beklijven de opgedane vaardigheden beter. De STA-methode kan worden ingezet als losse module of als aanvullende methode binnen bestaande opvoedcursussen. Aanpak Binnen het project worden de volgende stappen ondernomen: • Formering werkgroep STA-methodiek. • Werving deelnemers onder ouders en kinderen. • Filmworkshop voor kinderen en ouders en monteerworkshop voor opvoedcoaches. • Aan de hand van centrale thema’s door kinderen en ouders videoopnamen laten maken van het omgaan met een chronische ziekte (in dit geval ligt de focus op voeding en effectieve voedingszorg). • Editen van de beelden met behulp van een eenvoudig editingprogramma (in het begin waar nodig begeleid door een mediacoach) op de computer bewerkt tot een compilatie. • Het gemaakte beeldmateriaal wordt gebruikt als discussiestarter voor het te behandelen thema. • Evaluatie aan kinderen en ouders. Er is gekozen voor deze vorm van werken, genaamd co-creatie, om meer betrokkenheid van de kinderen en ouders te verkrijgen. Co-creatie is een strategie die kan worden ingezet om een verandering te kunnen realiseren en een leerproces te kunnen starten. Het kan aansluiten bij een specifieke context en er wordt al handelend veranderd en geleerd (Wierdsma, 2005). Daarnaast biedt co-creatie een platform voor het kind en zijn ouders om hun stem te laten horen, en er is ruimte voor diversiteit en verschil. 19 Pagina 24

Pagina 26

Heeft u een sportblad, noviafacts of digi-cursussen? Gebruik Online Touch: lesboek naar een digitale publicatie omzetten.

502 Lees publicatie 185Home


You need flash player to view this online publication