3.2 Programmalijn 2. Ontwikkeling van interventies en ondersteuningsproducten Programmalijn 2 gaat uit van de input die opgedaan is in programmalijn 1 en hanteert de volgende uitgangspunten: • Het kind in zijn leefomgeving staat centraal; • Een procesmatige, uitnodigende en positieve aanpak; • Het centrale inhoudelijke thema is het stimuleren van zelfredzaamheid; • Een combinatie van ((elementen uit) veelal bestaande) interventies, • gericht op diverse betrokken doelgroepen: kind, ouders, schoolteam en zorgteam • en die te vertalen zijn naar interventies die in het reguliere onderwijs gebruikt kunnen worden. Op basis van deze uitgangspunten en verkennende gesprekken is gekozen voor het opzetten van een E-health portal (zie Deelprogramma 3.2.a.), videocoaching middels de Show, Talk en Act-methodiek (zie Deelprogramma 3.2.b.) en een digitaal kookboek voor en door kinderen en hun ouders (zie Deelprogramma 3.2.c.). Voor deze drie interventies wordt elk een aparte werkgroep geformeerd (zie Hoofdstuk 4). Daarnaast wordt een kick-off, een jaarlijks terugkerende themaweek georganiseerd en is er hernieuwde aandacht voor een koffieochtend, waarbij de coördinatie in handen ligt van de school en de programmaleider hierbij adviseert (zie Bijlage 7: Werkgroep ‘Voedingszorg op school’ ). In de loop van de pilot worden op basis van de wensen en mogelijkheden andere interventies en activiteiten ontwikkeld en aangeboden. Te denken valt aan: verbeterde productinformatie, ontwikkeling van nieuwe (dieet)producten, een gevarieerder voedingsaanbod. In deze programmalijn zijn twee LZK-scholen betrokken. Naast deze scholen worden er circa 200 leerlingen betrokken die het reguliere basisonderwijs bezoeken en ambulant begeleid worden. Om producten te kunnen ontwikkelen die bestemd zijn voor kinderen met een chronische aandoening in het reguliere onderwijs en hun omgeving, heeft deze doelgroep een belangrijke rol in deze programmalijn. 17 Pagina 22

Pagina 24

Interactieve e-folder, deze catalogus of maandblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online plaatsen van digi gebruiksaanwijzingen.

502 Lees publicatie 185Home


You need flash player to view this online publication