16 3.1 Programmalijn 1. State of the art van de huidige voedingszorg In deze programmalijn wordt de huidige voedingszorg bij kinderen met een chronische aandoening geïnventariseerd en vastgelegd; de aandacht gaat vooral uit naar ervaringen, verbeter- en knelpunten, de transitie van ziekenhuis naar thuis en school en de huidige best practices op dit gebied. De doelstellingen zijn drieledig: • Inzicht in ervaringen, knelpunten en oplossingsmogelijkheden omtrent voedingszorg, de transitie van ziekenhuis naar thuis en school, en de huidige best practices rond voedingszorg; • Draagvlak én agendasetting bij de diverse doelgroepen en deelnemende partijen voor de Kenniskeuken; • Input voor programmalijn 2. Vraagstellingen die in deze programmalijn centraal staan, zijn: • Hoe wordt de voedingszorg op school, thuis en in het ziekenhuis ervaren? • Hoe wordt de transitie van ziekenhuiszorg naar school en thuis ervaren? • Welke best practices zijn er en hoe worden deze ervaren? • En vooral: Wat zijn verbeter- en knelpunten, wensen en behoeften én succesverhalen hieromtrent? Ervaringskennis van kind en ouders, school- en zorgteam zijn uitgangspunt. Via brainstormsessies, eventueel focusgroeponderzoek en diepte-interviews wordt nagegaan welke succesvolle strategieën, competenties en tips de betrokkenen hanteren rondom voedingszorg. Het voorstel is om per school zeven brainstormbijeenkomsten te organiseren, variërend van vier tot zes deelnemers: (1) bovenbouwleerlingen en (2) hun ouders, (3) middenbouwleerlingen en (4) hun ouders, (5) ouders van onderbouwleerlingen, (6) ambulante leerlingen en hun ouders en (7) het schoolteam. Naast deze bijeenkomsten worden aanvullende diepte-interviews gehouden. Om meer inzicht te krijgen in de transitie van klinische zorg naar thuis en school worden diepteinterviews gehouden met de kinderarts, de diëtist en andere betrokken zorgprofessionals van het ziekenhuis. Om inzicht te krijgen in de best practices rondom effectieve voedingszorg wordt middels deskresearch bij een X-tal patiëntenverenigingen informatie verzameld en geanalyseerd over onder meer bestaande instrumenten, handleidingen, adviezen en interventies met (effectieve) voedingszorg als uitgangspunt. Deskresearch wordt aangevuld met gesprekken over strategieën en instrumenten die scholen al blijken te hanteren. Pagina 21

Pagina 23

Voor verenigingsbladen, online lesmateriaal en uitgaves zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw mailings.

502 Lees publicatie 185Home


You need flash player to view this online publication