d. Regelgeving: welke regelgeving is vereist om barrières weg te nemen voor het gebruik van teruggewonnen grondstoffen uit mest. Wie neemt het initiatief voor aanpassing van de regelgeving: de overheid of markte. Logistiek en locatie: wie is in staat om de fijnmazige logistiek in te vullen, de vele locaties met elkaar te verbinden om mest optimaal te kunnen aanleveren en grondstoffen af te zetten en tegelijkertijd de bij het proces vrijkomende warmte en CO2 Op grond van het voorafgaande kunnen we de volgende bouwstenen formuleren voor een vraaggestuurde mestmarkt: 1. Behandel mest niet langer als afval, maar als een samenstelling van nuttige en waardevolle grondstoffen die bij hergebruik maatschappelijke en economische waarde toevoegen. Zorg dat grondstoffen uit mest voldoen aan de specificaties van de vragende partijen. 2. Dit betekent ten eerste een betrouwbare en voorspelbare stroom van leveringen met gegarandeerde kwaliteit, ten tweede geen onnodige beperkingen van de gebruiksmogelijkheden van grondstoffen uit mest en ten derde een concurrerende prijsstelling. 3. Collectivisering binnen de sector is een noodzakelijke randvoorwaarde. Alle spelers moeten verplicht (willen) meedoen. De veehouders moeten zich verbinden aan de afspraken en convenanten binnen de sector om freeriders uit te bannen. Collectivisering komt tot uitdrukking in de verplichte aanlevering van mest op een centrale marktplaats en transparante prijsvorming waarbij langetermijncontracten, opties en andere beurs/veiling-gerelateerde mechanismen tot volle wasdom kunnen komen. Het binden van de andere bedrijven binnen het veehouderijcomplex draagt bij aan het vergroten van het draagvlak voor de maatregelen. Dit kan door financiële bijdragen, maar ook doordat afnemers van voedsel (supermarkten of consumenten) de wijze van mestverwerking en hergebruik van mineralen in de keten als kwaliteitseis voor deze producten meenemen. De kracht van de grote spelers moet gebruikt worden om collectivisering af te dwingen. De standsorganisa- 4. 5. 6. 7. ties zijn als vertegenwoordiger van de primaire sector niet in staat om de collectiviteit bij hun leden af te dwingen. Een actieve rol is nodig van de grote verwerkende bedrijven (zoals ook gebeurd is bij voorstellen voor dierenwelzijn) en van potentiële afnemers buiten de landbouw met interesse in mestraffinage. De overheid kan dit proces bewaken of zelf verplichtingen opleggen aan alle bedrijven. Ontwikkeling van coöperatieve exploitanten van ketens van mestraffinage-installaties. Dit kan door de omvorming van leveranciers van technische installaties voor mestraffinage aan individuele veehouders of groepen veehouders naar bedrijven (of coöperaties) die het exploiteren en optimaal benutten van installaties als kerntaak hebben. Startfinanciering van deze bedrijven uit collectieve fondsen (bijvoorbeeld opgebouwd uit mestheffing) en reguliere financiering op basis van gezonde businessplannen. Maak gebruik van bestaande technieken en benut kansen voor het winnen van energie en mineralen uit mest. Samenwerking en partnerships mogelijk maken tussen afnemers, procesindustrie en toeleveranciers. Bouw bewust ketens die niet gebaseerd zijn op het optimaliseren van één enkele grondstof uit mest, maar bouw cascades waarbij alle grondstoffen in de mest optimaal gebruikt worden. Creëer ontmoetingsplaatsen waar de verschillende werelden elkaar leren kennen en gestimuleerd worden om afspraken te maken. De overheid kan dit bevorderen door met regelgeving een sense of urgency te creëren en/of subsidies om de onrendabele top van de ontwikkeling af te dekken. Werk aan integrale businessmodellen die streven naar voldoende rendement voor alle spelers in de keten. Stimuleren van onderzoek en productontwikkeling om steeds meer grondstoffen uit mest te halen; denk hierbij aan mineralen als kalium, zwavel of ureum; maar ook de ontwikkeling van andere toepassingen van grondstoffen uit mest dan tot nu toe bekend. Fondsvorming van vermogen zonder vermogenskosten binnen de sector; door heffingen bij gebruikers in de keten en/of eindgebruikers. Daarnaast onderzoeken of het mogelijk is om een deel van de ca. 300 miljoen euro die veehouders jaarlijks betalen voor het verwijderen van mest vrij te maken voor investeringen in mestverwerking. 45 Pagina 51

Pagina 53

Voor tijdschriften, online nieuwsbrieven en boeken zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw kranten.

472 Lees publicatie 162Home


You need flash player to view this online publication