• Bij het besteden van uren bij bedrijven of instellingen wordt het idee van ‘een uur is een uur is een uur’ zoveel mogelijk doorgezet. Het bezoeken van een film kost bijvoorbeeld 90 Tijdpunten-punten, omdat een film 90 minuten duurt. Een yogales kost 60 Tijdpunten-punten en een ‘aanschuifmaaltijd’ 60 Tijdpunten-punten (een half uur om het eten te bereiden en een half uur om het te nuttigen). • Alleen als het niet haalbaar is om een logische vertaling naar een acceptabele urenwaarde te krijgen van een bepaald product, kan de waarde worden gelijkgesteld aan €8,10 – het minimum brutoloon voor 23 jaar en ouder. Het feit dat deze prijs aan een uur wordt gehangen, betekend echter uitdrukkelijk niet dat ieder verzilverde uur €8,10 oplevert als zij wordt ingewisseld. 3.4.2 Waardegaranties Het is noodzakelijk dat elk uur dat in omloop wordt gebracht, wordt gedekt door een tegenwaarde. Immers, om acceptatie van uren als betaling te garanderen, moeten alle uren uiteindelijk ergens besteed kunnen worden. Tegelijkertijd is duidelijk dat de betreffende budgetverantwoordelijke moet kunnen inzien dat de inkoop van uren en de uitgave daarvan leidt tot het gewenste effect. Om dit te realiseren zal er per uitgebrachte tranche uren een impact en dekkingsplan worden opgesteld. We werken met tranches van uren, omdat uren voornamelijk tijdens projecten of gekoppeld aan specifieke budgetten in omloop worden gebracht. In een dergelijk plan wordt aangegeven hoe de uitgifte en uiteindelijk de inname van een specifiek aantal uren geregeld zal worden en welke maatschappelijke effecten we verwachten te realiseren met deze uitgifte. Uren in omloop kunnen daarbij worden gedekt door een combinatie van verschillende bronnen. De dekking hoeft niet enkel te bestaan uit contanten; ook toegang tot een cursus, overcapaciteit in een zwembad of bioscoop etc. zijn ook als dekking in te brengen. 3.5 Ve r s c h i j n i n g s v o r m e n Tijdpunten kent verschillende verschijningsvormen: • Tijdpunten bestaat allereerst digitaal, net zoals dat doorgaans het geval is bij Time Banks. Een online registratiesysteem houdt het saldo van alle deelnemers in Tijdpunten bij. Een online betaalplatform, met de computer, smartphone en computertelefoon (druk-op-nul-om-verder-te-gaan) te benaderen, geeft deelnemers de mogelijkheid hun rekening te beheren, net als wanneer zij online bankieren. Elke deelnemer heeft dus een persoonlijke account met gebruikersnaam en wachtwoord. • Ten tweede bestaat Tijdpunten als biljet. We onderkennen dat online betalen met ‘digitale uren’ voor een groot deel van de deelnemers in Tijdpunten (met name ouderen, laag opgeleiden en sociaal zwakkeren) niet vertrouwd is en een drempel zal 15 Pagina 20

Pagina 22

Scoor meer met een online winkel in uw clubbladen. Velen gingen u voor en publiceerden verenigingsbladen online.

455 Lees publicatie 148Home


You need flash player to view this online publication